Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties15

‘Breng kinderopvang onder regie basisonderwijs’

De ontwikkelingsstimulering van kinderen tussen de 2,5 en 6 jaar oud is de verantwoordelijkheid van meerdere instituten: kinderopvang, welzijn en onderwijs. Brengt dat terug tot één instituut met de basisschool als regisseur. Daarvoor pleit de Onderwijsraad.
De focus ligt in de kinderopvang nog te veel op spelen en verzorgen
De focus ligt in de kinderopvang nog te veel op spelen en verzorgen

Saskia Schenning, lid van de Onderwijsraad en bestuurder van De Haagse Scholen vindt de huidige opzet te gefragmenteerd. Dat zegt ze op BNR Nieuwsradio. Dat kinderen worden opgevangen door een commerciële sector als kinderopvang vindt Schenning te onzeker voor ouders. ‘Gaat het goed, dan komen er voorzieningen voor ouders bij, maar als het slecht gaat verdwijnen deze weer. De kinderopvang is nu te conjunctuurgevoelig. Dat uit zich ook in veel wisselend personeel op de groepen.’

Publieke instelling

Schenning denkt dat door de regie aan het basisonderwijs te laten, er meer structuur en zekerheid is voor iedereen. Het basisonderwijs is immers een publieke instelling ‘die sowieso niet gaat verdwijnen’. Zij zou graag zien dat kinderopvangmedewerkers en leerkrachten in gemengde teams zich bezighouden met het spelenderwijs ontwikkelen van kinderen van 2,5 tot 6 jaar. Als het even kan onder de aansturing van één ministerie (het Ministerie van Onderwijs) en één toezichthouder (de Inspectie van het Onderwijs).

Ouders werden de laatste jaren geconfronteerd met een grote kostenstijging voor de kinderopvang. Maar er is angst voor jojo-beleid. Lees meer >>

Hbo’ers

Nu ligt de focus in de kinderopvang nog te veel op spelen en verzorgen, vindt Schenning. Door hoger opgeleid personeel voor deze doelgroep in te zetten, hoopt ze dat daar verandering in komt. ‘De leeftijdsgroep 2,5 – 6 jaar is een ontzettend belangrijke fase. Als je daar de boot mist, repareer je dat niet meer.’

Kinderopvang onder de regie van het basisonderwijs: wat vind je daar van? Is de continuïteit dan inderdaad beter gewaarborgd? Of moeten de twee voorzieningen apart van elkaar blijven functioneren? Reageer hier >>

15 REACTIES

  1. Het onderwijs kan nu al bijna niet meer bol werken wat er allemaal gevraagd en geëist word met alle prestatie resultaten waar aan ze moeten voldoen. Dat kan ook niet als je met klassen van 30+ kinderen te maken hebt. Daarnaast is er blijkbaar niemand meer die zich af vraagt wat dit nu voor kinderen betekent. De enorme prestatie druk, het moeten leren en liefst zo snel mogelijk is waar kinderen op de basisschool dagelijks mee te maken hebben. De effecten op kinderen hiervan die al tal van jaren bekend is, zijn alles behalve positief.
    En nu willen ze blijkbaar dat dat zelfde onderwijs ook de kinderopvang gaat overnemen. Nou, ik doe er niet aan mee!

  2. Lees alle reacties
  3. Laten we blij zijn en waardering hebben voor de professionals met alle deskundigheid m.b.t.de ontwikkeling van het jonge kind (brein) in de kinderopvang/peuteropvang 0-4 jaar.
    En daarnaast de professionals in onderwijs met hun expertise op het (leren /ontwikkelen) van het schoolkind 4-12 jaar. Dit zijn echt twee andere werelden waar wij door respect en waardering voor elkaars expertise, vanuit gelijkwaardigheid een goede samenwerking kunnen aangaan en zo het kind het optimaal kunnen begeleiden. Het beste van twee werelden !

  4. Het harmoniseren van kinderopvang en peuterspeelzaalwerk is een goede zaak. Om vervolgens gedurende twee dagdelen per week de kinderen onder regie te brengen van het onderwijs is een te snelle ontwikkeling.
    Ga vanuit de harmonisatie eerst maar eens integreren in de kinderopvang. Niet alleen de regelgeving harmoniseren dus maar de groepen daadwerkelijk samen laten gaan. Daarna kan er doorontwikkeld worden naar een IKC en een vorm gezocht worden dat kinderopvang en scholen samen verantwoording nemen voor verzorging en educatie van de jonge kinderen.

  5. Laat het onderwijs eerst even hun eigen problemen oplossen. Passend onderwijs, te grote groepen, ongeloof hoog ziekteverzuim, kwaliteitsverbetering. Lijkt mij dat ze daar voorlopig druk genoeg mee zijn. Ik ben altijd echt benieuwd naar de belangen die er achter zitten. En commercieel vind ik in vergelijk met het onderwijs helemaal geen scheldwoord. Daar zou een beetje ondernemingsgeest Nederland veel geld kunnen besparen. Geen winstoogmerk is geen garantie voor geen hebberigheid, laten wij het eens over beloningen van besturen en toezichthouders hebben. En ik ben het helemaal eens met M.L. de Groot. Het zou voor iedereen beter zijn als de kinderopvang ging kijken of er vanuit de organisaties geen onderwijs gestaart zou kunnen worden met de kennis die wij in huis hebben. Dan maken wij in Nederland een kwaliteitsslag

  6. H.M. Van der Zwet
    De kinderopvang heeft zich in de afgelopen 20 jaar bewezen als een zeer betrokken en flexibele organisatie met ondernemings zin gericht op het kind. Misschien is dit nou wel juist de organisatie die de echte vernieuwing maar vooral verbetering in het onderwijs zou moeten aansturen!
    Verder sluit ik mij graag aan bij J.M.L. Zoomers en M.L. de Groot

  7. Als het onderwijs dan eerst eens wat beter geregeld gaat worden! De overvolle klassen, het te weinig aandacht hebben voor het individuele kind… Dan heeft de kinderopvang het toch wel beter voor elkaar vind ik. Daarnaast ben ik van mening dat iedereen doet waar hij goed in is, dus ook de medewerkers van de kinderopvang. Deze mensen hebben we nodig!

  8. deze samenwerking gaat uit van grote organisaties, in de gemeente waar ik zit zijn 11 dagverblijven waarvan er 10 van een particuliere ondernemer zijn en variëren van 1 tot 3 groepen. dan is het moeilijker om samen te werken onder een leiding want wie moet dat dan zijn? de school, het grootste dagverblijf, de hoogst opgeleide? Of moet iedereen zijn dagverblijf maar verkopen /opheffen

  9. Ja geweldig. Want op de scholen is alles zo goed geregeld. Passend onderwijs werkt fantastisch en de mooie kleine groepen met frisse goed opgeleide leerkrachten met veel tijd, deskundigheid en aandacht voor alle kinderen ook.
    Goed…nu weer even met beide beentjes op de grond lijkt me.
    Laat iedere schoenmaker zich naar bij z'n eigen leest houden en er eerst eens voor zorgen dat de eigen schoenen van goede kwailiteit zijn. Dan pas kan je ernaast gaan lopen en denken dat je het béter kan dan een ander.
    Samenwerking heel belangrijk maar elk vanuit zn eigen deskundigheid.
    Verder sluit ik me volkomen aan bij J.M.L. Zoomers.

  10. Ik ben het hier he-le-maal mee eens! Liever vandaag nog dan morgen. Maar wel vind ik dat er dan op de pabo's ingespeeld moet worden op deze ontwikkeling. Laat de specialisatie voor de kleuters of het jonge kind terugkeren, bijvoorbeeld.
    Ook vind ik het een goede zaak dat alles onder dezelfde toezichthouder wordt ondergebracht. Al mag er vanuit de onderwijsinspectie meer aandacht zijn (en komen) voor het pedagogische vlak en de hygiëne op een locatie. Naar mijn idee ligt de nadruk bij de onderwijsinspectie nu nog te veel op leeropbrengsten en minder op een goed (en schoon) pedagogisch klimaat.
    Verder: een prachtplan waarvan ik al jaren roep dat dit er op deze wijze mag gaan komen. ik ben dan ook zeer verheugd bij het lezen van dit bericht.

  11. Eens met een stelselwijziging: een integrale voorziening voor alle kinderen in de leeftijd van nul tot 13 jaar, wat mij betreft.
    Niet eens met de aanname dat het onderwijs een betere voorziening voor 2,5 tot 6 jaar zou bieden. De opstelling komt wat arrogant over en er blijkt gebrek aan kennis uit van hoe het jonge kind zich ontwikkelt: er moet juist veel gespeeld worden als voorwaarde voor het leren op latere leeftijd.
    De onzekerheid die de kinderopvang als voorziening heeft t.o.v. het onderwijs, komt door de wijze van financiering, niet door de aanbieders.
    Eerst maar eens als gelijkwaardige partners samenwerken met respect voor elkaars deskundigheid. De 'markt' kinderopvang mag geen oplossing zijn voor de krimp waar het onderwijs op veel plaatsen in het land het hoofd aan moet bieden.

  12. Een stelselwijziging lijkt me een goed idee. De kinderopvang bij het onderwijs onderbrengen vind ik minder logisch. Van die twee sectoren is de kinderopvang over het algemeen veel beter georganiseerd dan het onderwijs. Het ligt dan ook niet voor de hand om het onderwijs de regie over de kinderopvang te geven. Andersom is verstandiger, of gewoon samen optrekken.

  13. Goede samenwerking tussen de school, de bso en de brede schoolactiviteiten onder regie van het onderwijs zal zorgen voor gecoordineerde bredere ontwikkeling en verrijking van kennis en vaardigheden van het kind. Ook mis ik in Nederland diversiteit in aanbod van activiteiten in tegenstelling tot Tsjechie waar dit op hoog niveau is ontwikkeld. BSO is geintegreerd op school. Lege localen worden na schooltijd benut, geen vervoerskosten enz..

  14. Laat onderwijs maar eerst eens aan de gang gaan met alle interne problemen, zoals passend onderwijs en de belachelijk grote klassen die er zijn.
    Goede samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang zou de standaard moeten zijn, dat mag wat mij betreft wettelijk worden vastgelegd. Maar laten we gewoon blijven doen waar we goed in zijn en elkaar daarin aanvullen in plaats van op elkaars stoel te willen gaan zitten.
    En wat een onterechte vingerwijzing naar al die gedreven en goed opgeleide niveau 3 en 4 mensen die er rondlopen in de kinderopvang

  15. Inderdaad, naar onderwijs. Kinderopvang is en blijft toch een commerciële instelling. Natuurlijk salariëring voor de mensen die het gaan bestieren, echter maatschappelijk verantwoord ondernemend. Winst is geen doel, een bijkomstigheid. Zo blijft de kwaliteit en voortgang meer gewaarborgd, lijkt me helder.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.