Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Stichting Lezen verheugd over politieke steun voor leesbevordering

Stichting Lezen is zeer verheugd over de onlangs ingediende moties van PvdA, VVD, SP en D66 tijdens het voortgezet algemeen overleg over laaggeletterdheid in de Tweede Kamer.
Stichting Lezen hoopt dat in 2025 geen enkel kind school met een leesachterstand verlaat.
Stichting Lezen hoopt dat in 2025 geen enkel kind school met een leesachterstand verlaat. - Foto: Free Images

De moties roepen op tot structurele aandacht voor leesbevordering op consultatiebureaus, pabo-opleidingen en mbo-opleidingen. 'De moties zijn een zeer goede aanvulling op het actieprogramma 'Tel mee met taal' van Minister Bussemaker (OCW), minister Asscher (SZW), staatssecretaris Klijnsma (SZW) en staatssecretaris Van Rijn (VWS),' aldus Gerlien van Dalen, directeur van Stichting Lezen. 'De ingeslagen weg geeft nog meer kinderen en jongeren de kans om zich door lezen te ontwikkelen. Hierdoor voorkom je taal- en leesachterstanden,' vervolgt Van Dalen.

Actiepunten leesbevordering

Op 2 juni overhandigde de Leescoalitie, een samenwerkingsverband onder voorzitterschap van Stichting Lezen, een petitie aan Kamerleden waarin werd gepleit voor drie specifieke actiepunten rond leesbevordering. In de petitie gaf de Leescoalitie aan een belangrijke rol weggelegd te zien voor consultatiebureaus, pabo's en mbo's en adviseerde dan ook om die structureel bij leesbevordering te betrekken. De combinatie van het actieprogramma en de vandaag ingediende moties dragen bij aan het behalen van de ambitieagenda van de Leescoalitie: 'In 2025 verlaat geen enkel kind school met een leesachterstand.'

Stichting Lezen

Stichting Lezen is het kennis- en expertisecentrum voor leesbevordering en literatuureducatie. Stichting Lezen zet zich in voor het verbeteren van het leesklimaat en de leescultuur, als onderdeel van het algemene lees- en literatuurbeleid van het ministerie van OCW.

Kinderen hebben ook enorm veel baat bij voorgelezen worden. Zo blijkt dat kinderen die dagelijks een kwartier worden voorgelezen, aanzienlijk minder kans op laaggeletterdheid hebben. Lees meer >>

Rhijja Jansen

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.