Steeds meer mensen spreken meerdere talen en zo groeien kinderen ook op in een omgeving waar meerdere talen worden gesproken. Uit veel onderzoeken blijkt dat dit positieve effecten heeft: zo zijn meertaligen bijvoorbeeld beter in het analyseren van informatie, kunnen ze onbelangrijke informatie negeren waardoor ze bij bepaalde taken vaker een goede beslissing nemen.
Verplaatsen
Uit het onderzoek van de Universiteit van Chicago blijkt dat kinderen die regelmatig één of meer andere talen om zich heen horen, zich makkelijker kunnen verplaatsen in een ander. Daardoor lukt het communiceren beter.
Moedertaal
Meertalige kinderen realiseren zich beter dat er ook mensen zijn met een andere moedertaal en dat niet iedereen op dezelfde manier naar de wereld om hen heen kijkt. Ze houden hierdoor meer rekening met de ander.
Cognitieve vaardigheden
In het onderzoek is ook rekening gehouden met de cognitieve vaardigheden van de kinderen die meededen. Er waren geen kinderen bij die een congnitieve voorsprong hadden en dat bewijst volgens de onderzoekers dat echt alleen al het horen van meerdere talen je blikveld verruimt en je communicatie verbetert.
In navolging van het primair onderwijs mogen bso’s meertalige kinderopvang gaan bieden. Dat betekent dat 50 procent van het taalgebruik in het Engels, Duits of Frans aangeboden mag worden. Minister Asscher wijzigt hiervoor de Wet Kinderopvang. Voor kinderdagverblijven voert een wetswijziging nog wat te ver, maar de minister stelt wel experimenteerruimte beschikbaar. Lees hier meer >>