Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Temperamentvolle baby gebaat bij voorlezen

Voorlezen stimuleert bij alle baby's vanaf acht maanden de taalontwikkeling maar temperamentvolle baby's zijn er verreweg het meest bij gebaat.
<p>Door de taalontwikkeling te blijven stimuleren neemt ook hun belangstelling voor verhaaltjes
Door de taalontwikkeling te blijven stimuleren neemt ook hun belangstelling voor verhaaltjes

Dat stelt de pedagoge Heleen van den Berg in haar proefschrift, waarmee ze promoveert aan de Universiteit Leiden. Bij het voorlezen krijgen baby’s met complexere taal te maken dan tijdens het eten, spelen en naar bed brengen. Vandaar dat voorlezen de taalontwikkeling van baby’s vanaf acht maanden stimuleert. Het effect is al na vijftien maanden meetbaar. Na 22 maanden onderscheiden de jong voorgelezen baby’s/peuters zich nog meer. Door hun taalontwikkeling te blijven stimuleren neemt ook hun belangstelling voor verhaaltjes, liedjes en rijmpjes snel toe. Zo ontstaat een sneeuwbaleffect waardoor de woordenschat van de kleintjes sneller blijft groeien.

Temperamentvolle baby’s

Dit geldt voor alle baby’s, maar vooral voor baby’s die dermate temperamentvol zijn dat dit een sta-in-de-weg is in de communicatie tussen de ouders en het kind. Het betreft hier prikkelbare kinderen die snel huilen. Die problematiek heeft ook een negatief effect op de taalontwikkeling. Onder invloed van BoekStart zetten deze ouders zich over het moeilijke gedrag van hun kind heen en lezen ze het desondanks voor.

Regelmatig even babbelen met een baby stimuleert de communicatieve vaardigheden meer dan wanneer je voorleest. Een verrassende uitkomst, want vooraf dachten de onderzoekers dat voorlezen meer effect zou hebben dan praten. Lees meer >>

Van den Berg komt tot haar conclusies na onderzoek van het programma BoekStart, een initiatief van de Stichting Lezen en de Koninklijke Bibliotheek dat inmiddels landelijk is ingevoerd. Jonge ouders krijgen, als hun kind drie maanden oud is, een waardebon voor een in de openbare bibliotheek gratis op te halen BoekStart-koffertje met daarin twee boekjes, waarvan een met een cd met liedjes, en een gratis babylidmaatschap van de bibliotheek. De promovenda onderzocht ook welke ouders wel en welke niet het BoekStart koffertje ophalen. Ze ontdekte dat ouders van temperamentvolle baby’s die de verbale communicatie als problematisch ervaren, het koffertje vijf keer vaker ophalen dan ouders met een niet temperamentvol kind. Van den Berg concludeert dat die eerste groep kennelijk hoopt dat voorlezen de verbale relatie met het kind ten goede zal komen. Het onderzoek van Van den Berg is uniek: in het algemeen wordt er heel weinig experimenteel evaluatieonderzoek verricht naar interventies met jonge kinderen.

1 REACTIE

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.