Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Herken tijdig een taalstoornis

Ongeveer vijf procent van de kinderen heeft een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Ter vergelijking: dat is net zoveel als het aantal kinderen in Nederland met adhd. Bij TOS is het zaak om deze taalstoornis zo vroeg mogelijk te signaleren en zo de schade te beperken.
Herken tijdig een taalstoornis
Foto: ANP

Kinderen met TOS hebben moeite om zich uit te drukken. Dit leidt vaak tot frustratie. Na het achtste jaar wordt het steeds moeilijker om de gevolgen te limiteren, zegt onderzoeker Noëlle Uilenburg van behandelinstituut NSDSK deze week in de Volkskrant.

'Taal in het Kleuterbrein'
Kentalis en de Radboud Universiteit onderzoeken TOS in het onderzoek 'Taal in het Kleuterbrein'. Kentalist, specialist op het gebied van diagnostiek, zorg, onderwijs voor mensen met beperkingen in horen en communiceren, schrijft op haar website dat wanneer het kinderbrein nog volop in ontwikkeling is, de achterstand nog kan worden ingehaald.

Hoe kan je TOS herkennen bij kleine kinderen:

  • Bij baby's met TOS komt het praten of de aanstalten om te praten langzaam op gang.
  • Rond één jaar zeggen kinderen gemiddeld hun eerste lossen woordjes. Kinderen met TOS zijn vaak laat met hun eerste woordjes of praten helemaal niet.
  • Rond de twee jaar zeggen ze geen of niet voldoende 'zinnetjes' van twee woorden, bijvoorbeeld: 'Kijk, hond!' of 'Mama, eten!'.
  • Als peuters struikelen ze steeds over hun woorden, zijn ze meestal moeilijk te verstaan of erg stil en afwezig.
  • Bij iets oudere kinderen houden de signalen aan: onverstaanbaar praten, een beperkte woordenschat, stiller zijn dan anderen en korte zinnen maken.
  • Jonge kinderen met TOS vinden het moeilijk om een gesprek te volgen, maken veel fouten in hun zinnen, kunnen moeilijk op een woord komen, begrijpen anderen niet of raken gefrustreerd als hij of zij zelf niet begrepen wordt.

Wat kan je doen is kinderen stimuleren met gepast en uitdagend taalaanbod.

Praten met kleintjes stimuleert hun taalontwikkeling beter dan voorlezen. Toch gebeurt dit in de praktijk niet altijd. Als pedagogisch medewerkers met jonge kinderen praten, dan gaat het al heel snel over het hier en nu. Hoe breng je verdieping aan in de communicatie met dreumesen en peuters? Lees meer>>

Hanneke Bruggeman

2 reacties

  • N. van Gerven

    het wordt een stoornis in de ontwikkeling genoemd omdat de koppeling tussen het begrijpen van taal en de uiting ervan, bij deze kinderen verstoord is. Een beetje vergelijkbaar met dyslexie waarbij de koppeling tussen klank en geschreven woord niet vanzelfsprekend geleerd en onthouden wordt.
    Uit een artikel in Trouw hierover stond dat een kind het ervaart als dat zijn mond niet snapt wat hij moet doen, maar zijn hoofd weet het wel.
    Als aandachtspunten werden in dit artikel genoemd dat een kind met TOS vóór het achtste jaar gespecialiseerde hulp van een logopedist moet krijgen, dan is er nog veel aan te doen. Daarna is er nog weinig aan te verbeteren.
    Verder stond uitdrukkelijk genoemd dat je deze kinderen niet steeds moet verbeteren, maar in plaats daarvan proberen te begrijpen wat ze zeggen en daarop doorpraten. De kinderen hebben namelijk zelf het idee dat ze het wel goed zeggen, en daarom is het voor hen heel frustrerend als anderen hen niet begrijpen.
    Kinderen stimuleren met een passend en uitdagend taalaanbod, zoals hierboven genoemd, kan geen kwaad. Maar houd wel in de gaten dat het probleem niet zit in het begrijpen, maar in het praten. Verwijs door naar logopedie en overleg met de logopediste wat een goede aanpak is voor op de groep!

  • EP van Beurden

    Ik vraag me af of het bij deze 5% van de kinderen om een stoornis gaat (iets wat niet op te lossen valt en altijd zal blijven) of om een probleem (iets wat wél opgelost kan worden en niet blijvend is). Kan iemand mij dat verduidelijken?

Of registreer je om te kunnen reageren.