Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

VVE is niet bedoeld voor gedragsproblemen

Pedagogisch medewerkers in de Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) zien steeds meer kinderen met ernstige sociaal-emotionele of gedragsproblemen en zelfs stoornissen. De huidige VVE-programma’s zijn hiervoor niet ingericht of bedoeld en de medewerkers zijn er niet voor opgeleid. Bijscholing en extra ondersteuning kan een oplossing zijn.
VVE is niet bedoeld voor gedragsproblemen
Foto: ANP

Dit concludeert Geert Driessen in zijn onderzoek van het Kohnstamm Instituut en het ITS van de Radboud Universiteit Nijmegen. Het recent verschenen onderzoek toonde aan dat de praktische uitvoering en indicering van VVE nogal te wensen overlaat. Driessen, onderzoeker van ITS Radboud Universiteit, pleit daarom voor een hogere kwaliteit in de VVE door extra scholing, ondersteuning van een intern begeleider (bijvoorbeeld een hbo'er) op de groepen, een andere selectie van doelgroepkinderen en een 'Passend VVE'.
Gedragsproblemen

In de VVE-groepen neemt het aantal kinderen met ernstige gedragsproblemen toe. Driessen vindt dat pedagogisch medewerkers op zich prima in staat zijn om kinderen met uiteenlopende behoeften op te vangen in hun groep. Maar bij te veel of zwaardere gevallen, lukt dat niet meer. Bijscholing is volgens hem een van de oplossingen. Uit het onderzoek zou blijken dat een meerderheid hier positief tegenover staat. Daarnaast stelt hij ondersteuning voor op alle voor- en vroegschoolse opvanggroepen door een intern begeleider op HBO-niveau.

Passend VVE

Om 'Passend VVE' te bieden, moeten de juiste kinderen in aanmerking komen. Driessen vindt dat er gekeken moet worden naar de brede ontwikkeling van het kind. En niet alleen naar het opleidingsniveau en mogelijkheid tot taalstimulatie van de ouders. Vervolgens kan het VVE-aanbod aansluiten op de specifieke behoeften en mogelijkheden van het kind.

Voor pedagogisch medewerkers is het moeilijk om doelgroepkinderen, met uiteenlopende problemen, naar een goede start op de basisschool te begeleiden. Zij doen suggesties voor verbeteringen in de indicatie en de uitvoering van VVE. Lees meer>>

Download hier het onderzoek:

Hanneke Bruggeman

4 reacties

  • K. bouter

    Zodat de beste stuurlui aan wal komen te staan? Zij mogen dan gaan bedenken en zeggen wat het beste is voor een kind, terwijl een ander dagelijks met het kind werkt? Iemand die programmaatjes en scorelijstjes evalueert en interpreteert? Het is een zwak alternatief voor wat eigenlijk de beste optie is: hbo-geschoold personeel op de groepen laten werken. Maar ja, wie gaat dat inderdaad betalen?

  • N. van Gerven

    De pm'ers moeten de specialisten zijn, ja dat zijn ze al voor een grote groep van de kinderen. Als we kijken naar het basisonderwijs, dan moeten de leerkrachten ook de specialisten zijn op steeds meer gebieden: van gedragsproblemen, ontwikkelingsachterstanden, lesgeven over burgerschap, seksuele opvoeding en diversiteit, noem het maar op of de leerkracht moet het kunnen. Dat werkt dus NIET! Laten we met de kinderopvang alsjeblieft die kant niet opgaan! Laat de pm' ers gewoon de kinderen heel goed begeleiden en stimuleren in de ontwikkeling zoals nu gebeurt, maar laat het werk daarachter, zoals het evalueren van de programma's, het volgen van de ontwikkeling, het opstellen van plannen van aanpak e.d. over aan een HBO'er of een PM'er die hiervoor een vervolgopleiding gedaan heeft.

  • J. Out-van Veggel

    Specialisten op de groep, het klinkt leuk maar dit is toch niet te betalen. Bovendien: te veel volwassenen op de groep die zich allemaal met de kinderen 'bemoeien' dat is ook geen ideale situatie. De pm'ers moeten de specialisten zijn. De opleidingen voor pm'er moeten dus worden aangepast. Daar ligt volgens mij de oplossing. Niet in het naar binnen halen van steeds meer disciplines. Dit moet een uitzondering zijn en geen regel in het belang van de rust op de groep.

  • CA Fitskie

    Het lijkt mij een goed idee om peuteropvang toegankelijk te maken voor alle kinderen. Dan komen er ook weer meer 'gewone'kinderen in de groep, die de VVE kinderen kunnen stimuleren met hun taal.
    En kinderen vanaf 2,5 jaar, ze kunnen zich dan beter aanpassen in een groep. Kinderen van 2 jaar zijn soms nog te jong en hebben meer correctie nodig.
    Verder denk ik dat een mbo pm prima is ze zijn vaak praktisch, creatief en hebben een empatisch vermogen (kosten ook minder).
    Het lijkt mij beter dat er specialisten op de groep komen om kinderen te observeren.De kinderen zijn in een vertrouwde omgeving en er is meer tijd dan bv op een CB, Zij hebben voldoende kennis om problemen te signaleren. Zij kunnen ook de pm adviseren of doorverwijzen als dit nodig is. Verder zo min mogelijk administratie je hebt dan meer tijd voor de kinderen.

Of registreer je om te kunnen reageren.