Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties17

‘Kinderopvangtoeslag direct op rekening kinderopvang’

Het kabinet wil het systeem van toeslagen voor de kinderopvang hervormen. Kinderopvangtoeslag wordt in de toekomst rechtstreeks aan de aanbieders van kinderopvang uitbetaald en niet meer eerst aan ouders. Dat staat in een brief van aan de Tweede Kamer van staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën.
‘Kinderopvangtoeslag direct op rekening kinderopvang’
Foto: ANP

‘Ons belastingstelsel werkt sterk verstorend en dat kost banen en economische groei’, schrijft Wiebes in de brief ‘keuzes voor een beter belastingstelsel’. De wetgeving moet volgens hem worden vereenvoudigd. De kinderopvangtoeslag levert per ontvangend huishouden volgens de staatssecretaris de meeste problemen op in de uitvoering. ‘De kinderopvangtoeslag is voor de Belastingdienst en voor de aanvrager niet de grootste, maar wel de lastigste in het assortiment’, schrijft hij in de brief. Daarom pleit Wiebes voor hervormingen in de uitbetaling van kinderopvangtoeslag. ‘Het voorstel laat de regie bij de ouders en tast de marktwerking niet aan.’ De komende maanden toetst het kabinet het voorstel op de uitvoerbaarheid.

Zorgtoeslag

Wiebes vergelijkt de kosten van de kinderopvangtoeslag met die van de zorgtoeslag. ‘De uitvoeringskosten van de Belastingdienst liggen per aanvraag op ruim het tienvoudige van die van de zorgtoeslag’, schrijft hij in de brief. Ook de hoeveelheid invulwerk voor de aanvrager ligt hoog. Dagelijks worden er bovendien terugvorderingen van tienduizenden euro’s gedaan. Deze claims kunnen zelfs oplopen tot boven de ton.

Hervormingen

Met de hervormingen krijgen kinderopvanginstellingen de kinderopvangtoeslag voortaan direct uitgekeerd. Nu ontvangen organisaties het nog van de ouders. De uitbetaling is met de hervorming nog steeds op basis van het vastgestelde inkomen van de ouders. Daarmee blijft de inkomensondersteuning. Deze maatregel zou het aantal ontvangers van de kinderopvangtoeslag met 99% terugbrengen.

Vereenvoudiging

Nadat het kabinet het voorstel op haalbaarheid heeft getoetst, neemt zij een besluit. De stelselherziening waar Wiebes voor pleit, moet het huidige systeem van belastingen en toeslagen sterk vereenvoudigen. Brancheorganisatie BOinK is in de Telegraaf enthousiast over het voorstel. ‘Het huidige systeem heeft zijn beste tijd gehad en is absoluut niet waterdicht’, zegt voorzitter Gjalt Jellesma. ‘De regels werden elk halfjaar ingewikkelder.’

Ouders die hun baan verliezen, behouden na hun ontslag zes maanden lang het recht op kinderopvangtoeslag. Dit zijn er nu nog drie. Dit staat in de kabinetsplannen die op Prinsjesdag bekend werden gemaakt. Lees meer >>

17 REACTIES

  1. Kinderopvangorganisaties worden op deze manier met erg veel extra werk opgezadeld. Moeten van alle ouders alle gegevens (hypotheek, overige inkomsten,etc.) hebben aangezien de toeslag wordt berekend op basis van het verzamelinkomen en niet op basis van het bruto inkomen.
    Overheid zal gewoon aan de kinderopvangorganisaties een vast bedrag per kind per uur (Bijv. € 5,–) moeten vergoeden. restant betalen de ouders zelf.

  2. Lees alle reacties
  3. nog niet zo lang geleden kon je kiezen of het werd overgemaakt naar de kinderopvang organisatie of naar de rekening van de ouders. toen wilde het rijk dat ouders het geld kregen zodat ze meer inzicht zouden krijgen in de kosten en wat het rijk voor ze betaalde dit is toen met alle toeslagen gebeurd en nu moet alles weer terug gedraaid worden. Geachte mensen in den haag wat willen jullie nu eigenlijk.

  4. Leuk bedacht door de minister, dit zal de belastingdienst vast veel werk schelen, maar de branche met heel veel meer werk opzadelen. En wat gebeurt er als er teveel is uitbetaald (want de basis blijft het inkomen van de ouders)? Wordt dit dan teruggevorderd bij de kinderopvangorganisatie omdat deze de bedragen heeft ontvangen?En mag de kinderopvangorganisatie dan vervolgens proberen om de teveel ontvangen bedragen weer terug te halen bij de ouders? Oftewel komt het risico bij de branche te liggen in plaats van bij de belastingdienst? Ik mag toch hopen dat deze plannen uiteindelijk niet door zullen gaan of dat ik het bovenstaande verkeerd zie. Leuker kunnen we het niet maken?….

  5. Ik snap dat in sommige wijken het prettiger is dat het dagverblijf het geld rechtstreeks krijgt omdat het anders naar het geld kan fluiten. Maar om nu om die reden alle kinderdagverblijven met dat werk op te zadelen.Ik heb een klein kinderdag verblijf. sta 3,5 dag op de groep en doe een dag administratie. daarnaast komen ale verdere werkzaamheden en het onderhouden van contacten ook op mij neer. waar moet ik de tijd vandaan halen om dit er nog bij te doen? Ik heb ouders uit de zorg die elke maand een ander aantal uren afnemen Dat is nu aan hen om dit door te geven en aan de belasting dienst om dat uit te rekenen. Dat zou ik dat elke maand zelf moeten gaan doen Wel erg gemakkelijk gedacht van de minister om ons met al dat werk op te zadelen. Grote organisaties hebben een administratieve afdeling maar kleine particulieren dagverblijven hebben daar niemand voor en misschien ook niet de kennis om het zelf te doen. als we daarvoor naar een administratie kantoor moeten gaat dat erg veel geld kosten, en wie betaald dat?

  6. Hopelijk gaat de branchevereniging hier keihard tegenin.. Hou de keus open.. Sommigen ondernemingen moeten de kot rechtstreeks ontvangen om achterstand te voorkomen voor sommigen zal dit niet nodig zijn. Denk ook aan de privacykant: niet iedere klant zal het wenselijk vinden dat hiermee organisaties enige vorm van inzicht verkrijgen t.av het inmkomensplaatje..

  7. Het lijkt mij redelijk dat de kinderopvangorganisaties – bij het doorzetten van de plannen – een vergoeding krijgen voor het administratieve werk dat zij voor de Belastingdienst moeten gaan doen. Bijvoorbeeld hetzelfde bedrag als het CJB hanteert bij het innen van verkeersboetes: € 7 per transactie.

  8. Nog meer overheidsbemoeienis. Tot 2005 was het heerlijk rustig in de sector. De overheid int de bijdragen van de werkgevers en stopt ze vrolijk in de schatkist. Nu moeten wij de administratie gaan voeren, terwijl de klant hoort te betalen, waar is de vrije marktwerking in de kinderopvang gebleven?
    De overheid bepaalt alles. Controleren en handhaven op de Wet zou genoeg moeten zijn.

  9. ik ben ook tegen het plan, het probleem wordt alleen maar verplaatst.
    en in de huidige trend, de meer flexibele opstelling van de kinderdagverblijven, maakt het alleen maar moeilijker voor de organisatie om het aantal uren te bepalen. De ouders moeten hier gewoon volledig verantwoordelijk voor kunnen blijven.

  10. Ben voor het plan. Als organisatie heb je dan iig de KOT binnen. Mensen komen zo niet in de verleiding om de toeslag voor andere zaken te gebruiken. (achterstanden lopen vaak op in de maand december ) Wanneer men rood staat is het nu ook lastig om automatisch te incasseren. Kindercentrum kan via gegevens en laatste loonstrookjes de toeslag aanvragen. Door ouders regelmatig te benaderen of er nog wijzigingen zijn tav de aanvraag KOT, houd je de mensen alert.

  11. De belemmeringen die ik ondervind rond de KOT:
    1. Ouders die veel hulp van ons nodig hebben bij de aanvraag van de KOT en waarbij regelmatig iets niet goed gaat waardoor ze (tijdelijk) de facturen niet of lastig kunnen betalen.
    2. Ouders die KOT ontvangen, maar dit aan andere zaken opmaken en daarmee een achterstand in de betaling oplopen.
    3. Ouders voor wie wij de KOT ontvangen, geven wijzigingen niet (tijdig) door aan de belastingdienst, waardoor wij zonder dit te weten ten onrechte KOT blijven ontvangen en later te maken krijgen met een (soms behoorlijke) terugvordering.
    Wat betreft punt 1 en 2 zou deze maatregel een vooruitgang kunnen betekenen, alleen punt 3 is hiermee niet opgelost.
    Wat betreft de extra administratieve belasting voor de KO: in hoeverre zou dit zo zijn? Hangt ook van de verdere uitwerking af. Mogelijk weegt de extra belasting wel op tegen de voordelen?
    Het risico voor de ouders dat de KOT weg zou zijn als een kinderopvangorganisatie failliet gaat lijkt me redelijk beperkt als de uitbetaling maandelijks blijft gebeuren?

  12. Onze kindercentra zitten in Amsterdam Zuidoost. Met het uitbetalen van de KOT aan de ouders, hebben wij over de eerste 9 maanden al ruim € 100.000,00 (!) niet ontvangen. Het convenant-partner zijn zet ook nog geen zoden aan de dijk, want de ouder moet de wijziging doorvoeren. Wij juichen de plannen toe (ook doen voor de huurtoeslag en zorgtoeslag ). En dat wij werk voor de Belastingen zullen moeten doen: daar zijn we toch mee gebaat. Wat is de moeite om pas tot plaatsing over te gaan als ouder bijvoorbeeld arbeidsovereenkomst, bewijs DUO, of brief uitkering etc., inlevert? Nu kunnen ouders van ons een contract krijgen, zonder dat zij recht hebben op KOT. Dat geld betalen zij niet aan ons en aangezien het vaak ook “kale kippen” zijn, kan van hun niet geplukt worden. Dat zijn toch onze belastingcentjes die zo verloren gaan. En laten we ook het systeem dusdanig in elkaar zetten dat al die ondernemers die misbruik maken van het systeem ook meteen ‘kaalgeplukt’ worden. Als we echt verandering willen , moeten Belastingdienst en ondernemers partners worden. Helaas wordt er nog te weinig geluisterd naar de ‘goede en echte’ ondernemers. En nog even dit: ondernemers in de grote steden, met een veelal gekleurd klantenbestand, kennen totaal andere incasseringsproblemen dan al die ondernemers buiten de Randstad. De betalingsmoraal is een totaal andere. Het laatste dat je wilt, is dat de ouders de verantwoordelijkheid voor het afdragen van de ontvangen KOT blijven houden

  13. Laten ze eens stoppen met de kinderopvangorganisaties tot administratiekantoren te bombarderen en de doen waar ze goed in zijn; het aanbieden van kwalitatief goede kinderopvang.
    Daarnaast vraag ik me af op onder kinderopvanginstellingen ook de gastouderopvang wordt bedoeld? Als zzp gastouder is het zo niet wenselijk dat en tegoeden KOT en de betalingen via het gastouderbureau moeten stromen! De frauduleuze praktijken van gastouderbureaus staan me nog op het netvlies…

  14. De belastingdienst maakt het vooral makkelijker voor zichzelf.
    Kinderopvangorganisaties zullen nu achter de feiten aanlopen, denk maar aan de niet tijdig aangevraagde KOT die later dan op de rekening van de organisatie wordt gestort. De facturen zijn dan inmiddels in zijn geheel geïncasseerd bij de klant, en de organisatie moet dan weer de KOT aan de ouders gaan overmaken. Heel makkelijk allemaal……

  15. Dit wordt een andere constructie dan er nu bestaat. Ik vermoed dat er nu veel meer gevraagd wordt van de kinderopvangorganisaties en dat het werk van de belastingdienst wordt verschoven naar de kinderopvangorganisaties. Ik vrees ook dat de betaling achteraf wordt en dus niet meer met voorschotten wordt gewerkt. Dit betekent dat wij als kinderopvangorganisaties een hele maandomzet mogen gaan herfinancieren en wij dus flink op de kosten worden gejaagd. MAAR dit zijn vermoedens. Eerst maar zien wat er gebeurt.

  16. KOT direct betalen aan opvangorganisatie lijkt mij erg risicovol. Als een organisatie failliet gaat (en dat zijn er nogal wat de laatste tijd) dan is de KOT verdwenen, terwijl de ouders verantwoordelijk blijven. Ik weet ook niet of de opvangorganisaties te wachten zitten op dit stukje extra verantwoordelijkheid/ werk. Het risico op fraude zie ik niet verdwijnen, het verschuift alleen van ouders naar opvangorganisatie (kijk maar naar de vele PGB bureaus die PGB’s onder hun hoede kregen en hier allemaal gekke dingen mee gingen doen terwijl de budgethouders achteraf met de gebakken peren zaten). Ik zeg NIET DOEN, verantwoordelijkheid ligt bij ouders (opgeven juiste opvanguren en terug betalen teveel betaalde KOT) en belastingdienst (uitbetaling KOT en een eindafrekening maken aan het eind van het jaar) en nergens anders!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.