Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Rol van stafpedagogen wordt ondergewaardeerd’

Met vallen en opstaan is de afgelopen twintig jaar een kinderopvangpedagogiek ontwikkeld. Pedagoge en ontwikkelingspsychologe Elly Singer maakt zich zorgen over hoe deze de laatste jaren weer is afgebrokkeld. In het dagblad Trouw komt Singer op voor de belangrijke rol die stafpedagogen en pedagogisch leidinggevenden de afgelopen jaren hebben gespeeld in de kinderopvangpedagogiek. Maar op deze functies is de laatste jaren stevig bezuinigd.
'Rol van stafpedagogen wordt ondergewaardeerd'
Foto: ANP

‘Van de stafpedagogen waarmee ik de afgelopen jaren heb gewerkt, is meer dan de helft haar baan kwijt. Kennis en ervaring worden overboord gegooid’, schrijft Singer in Trouw. Ondertussen baseren beleidsmakers hun visie op kinderopvang als arbeidsmarktinstrument. Maar Singer vindt kinderopvang meer dan dat en ziet met lede ogen aan dat deze visie de pedagogische kwaliteit in de kinderopvang grote schade toebrengt.

Leegloop

Van kinderopvangondernemers en -eigenaren begrijpt ze het goed. Zij zien zich geconfronteerd met leegloop en hebben financiële zorgen. ‘Kindergroepen worden uit elkaar gehaald om nieuwe te vormen. Kinderen komen soms maar een dag of zelfs een half dagje (…). En kinderopvangorganisaties bieden dat aan. Heel begrijpelijk, maar de kinderen zitten elke dag met andere kinderen in de groep. Dit geeft onrust en emotionele onveiligheid.’

Hoe hoger de educatieve kwaliteit is van een peuterspeelzaal of kinderdagverblijf, hoe beter kinderen zich ontwikkelen. Dit concludeert pedagoog Pauline Slot. Slot zag dat peuters op een locatie met een goede educatieve en emotionele kwaliteit meer woorden kenden en makkelijker hun aandacht konden vasthouden. Lees meer

Pedagogische kwaliteit

Vertrouwde relaties opdoen is een belangrijke pijler waar de kinderopvang zich de laatste jaren op richtte. Het tweede is volgens Singer samenwerking met ouders. Er is geprobeerd om te investeren in deze twee pijlers en daarmee de kwaliteit te verbeteren. Dit leidde in 2009 tot het belangrijke Pedagogisch kader kindercentra. Maar de pedagogische innovaties komen niet van de grond zonder inspanningen van het werkveld, en dan in het bijzonder die van stafpedagogen en pedagogisch managers. Singer: ‘Sinds de halvering van de overheidsbijdrage aan kinderopvang lijken we weer terug bij af. Wat met grote inspanning is bereikt aan pedagogische kwaliteit, wordt in snel tempo afgebroken.’

Zelfredzaamheid

Daarom trekt de pedagoge en ontwikkelingspsychologe aan de bel. Elly Singer kreeg hiervoor driekwart pagina beschikbaar in de zaterdageditie van de landelijke krant Trouw. Ze hoopt daarmee aan beleidsmakers duidelijk te maken dat er met de huidige aanpak te lichtzinnig over het opvoeden van jonge kinderen wordt gedacht. ‘Opvoeden is niet alleen verzorging en leuk spelen met kinderen. Maar ze maken een belangrijke overgang van verzorgd worden naar zelfredzaamheid.’ Singer weet dat juist in die eerste jaren de basis wordt gelegd voor de persoonlijkheid op sociaal, emotioneel, motorisch en cognitief gebied.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.