Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Asscher kijkt naar verplicht kwaliteitskader

Het Landelijk Pedagogenplatform kindercentra (LPk) is voorstander van een verplicht landelijk kader voor de pedagogische kwaliteit van de kinderopvang. Deze staan beschreven in ‘Bouwstenen voor een pedagogisch kwaliteitskader kinderopvang’. Asscher heeft de pedagogische visie ontvangen in het kader van de Kwaliteitsagenda Kinderopvang en neemt deze mee in het ontwikkelen van een kwaliteitsvisie voor de sector.
Asscher kijkt naar verplicht kwaliteitskader
Foto: ANP

Het Platform wil met het kader een bijdrage leveren aan een zorgvuldig onderbouwde visie op kinderopvang en de rol van de opvang in de ontwikkeling van kinderen. LPK gaat hierbij uit van vijf sleutelfactoren: ‘persoonlijke en sociale competenties’, ‘het overdragen van normen en waarden’, ‘emotionele veiligheid en welbevinden’, ‘gezondheid en fysieke veiligheid’ en ‘opvoedingspartnerschap met ouders’.

Bouwstenen

De sleutelfactoren komen voor een deel overeen met de vier pedagogische doelen uit de Wet kinderopvang. De laatste sleutelfactor is hieraan extra toegevoegd. Voor elke factor zijn er verschillende bouwstenen. De bouwstenen dienen als leidraad voor het pedagogische beleid. Voorbeelden van bouwstenen zijn: ‘Belangstelling en respect te tonen voor de wijze waarop ouders hun ouderschap vormgeven.’ en ‘Betrokkenheid van ouders bij hun kind in de kinderopvang aan te moedigen en te stimuleren.’

Asscher

Het Landelijk Platform wil dat het kwaliteitskader verplicht wordt voor alle kinderopvangorganisaties. Daarom hebben zij het aangeboden aan minister Asscher. Martin Flier, directeur Kinderopvang van het ministerie van SZW, bevestigde tijdens het congres Kinderopvang Live dat de minister het kader serieus in overweging neemt bij het ontwikkelen van een nieuw kwaliteitskader voor de kinderopvang. Eerder al werd een delegatie van het Platform uitgenodigd op het Ministerie. Naast de bouwstenen biedt ook het BKK-rapport belangrijke input voor de kwaliteitsvisie.

De Commissie Kwaliteit van Bureau Kwaliteit Kinderopvang (BKK) pleit in de Kwaliteitsvisie Kinderopvang voor permanente educatie, inzet van een coach en niet groepsgebonden-uren. Deze kwaliteitsvisie kwam onlangs uit. Lees meer >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.