Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Veel kwaliteit in de kinderopvangsector

Veel kwaliteit in de kinderopvangsector

Uit een pilot onder leden van de beroepsvereniging voor directeuren in de kinderopvang (bdKO) blijkt dat de kinderopvangsector veel succesfactoren en kwaliteiten kent. De sector blinkt onder andere uit in resultaatgericht en integer leiderschap en de sterke betrokkenheid en passie bij het pedagogische werk.

Succesfactoren en verbeterpunten
De resultaten zijn tot stand gekomen door de HPO-diagnose die door de bdKO aan haar leden werd aangeboden. HPO staat voor High Performance Organisatie en is een op wetenschappelijk onderzoek gebaseerd instrument die de succesfactoren, maar ook de verbeterpunten van organisaties berekent. Door het invullen van vragenlijsten, een analyse en interviews met medewerkers wordt duidelijk waar de focus ligt binnen de desbetreffende organisatie, maar ook wat er beter kan.

Betere score dan het onderwijs
‘De kinderopvangsector is opvallend gedreven om sterke prestaties te leveren’ vertelt Eveline Hinfelaar werkzaam bij HPO Center en scoort daarin beter dan het onderwijs. Eén van de vijf pluspunten die uit dit onderzoek naar voren zijn gekomen is dat kinderopvangorganisaties bereid zijn en open staan voor verandering en kwaliteitsverbetering. Ook goed scoort de sector op resultaatgericht en integer leiderschap en het creëren van een veilige werkomgeving. Dit laatste betekent dat medewerkers in zo’n organisatie durven te zeggen wat ze vinden en zich emotioneel veilig voelen.’In het verlengde ervan ligt de open foutencultuur. Eveline: ‘In veel kinderopvangorganisaties worden fouten erkend, maar ook op tafel gelegd zodat iedereen ervan kan leren. Dit levert een cultuur op waarin mensen elkaar feedback durven en kunnen geven.’

Groot algemeen belang
Natuurlijk zijn er ook verbeterpunten. De druk om te preseteren in de kinderopvang zorgt wel eens voor een onbalans tussen presteren en verbinden, bijvoorbeeld tussen leidinggevenden en medewerkers, maar ook tussen vestigingen en externe organisaties. Verder noemt Eveline nog dat er meer aandacht mag zijn voor dialoog en openheid. Volgens HPO Center is het na veel negatieve aandacht voor de sector nodig om het algemene belang van kinderopvang in de ontwikkeling en opvoeding van kinderen te onderstrepen. Kinderopvang wordt nu te vaak gezien als middel voor arbeidsmarktparticipatie. In 2011 wordt het HPO onderzoek in de sector verder uitgevoerd om meer resultaten te verzamelen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.