Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties5

Goede kinderopvang heeft effect op kinderen

Goede kinderopvang heeft effect op kinderen

De kwaliteit binnen een kinderopvanglocatie draagt wel degelijk bij aan het gevoel van welbevinden van kinderen en hoe ze zich ontwikkelen. Dit blijkt uit een effectstudie van het NCKO.

Werkwijze NCKO
Kort gezegd: hoe beter het kinderdagverblijf scoort, hoe beter een kind zich ontwikkelt. Het NCKO volgde 102 kinderen uit 81 groepen van hun eerste tot en hun tweede levensjaar. Om antwoord te krijgen op de vragen “Hoe ontwikkelen de kinderen zich van hun eerste tot hun tweede levensjaar?” en “Hangt het welbevinden van de kinderen samen met de pedagogische kwaliteit van de kinderopvang?” vulden zowel ouders als pedagogisch medewerkers vragenlijsten in.

Algemene bevindingen
Hieruit bleek dat hoe hoger de pedagogische kwaliteit van de kinderopvang, hoe hoger de mate van welbevinden van het kind is.  Dit verband werd gevonden voor zowel de algemene proceskwaliteit op de groep als voor de pedagogische kwaliteit van de interacties tussen de staf en de kinderen. In het algemeen groeiden in het onderzochte jaar van de kinderen hun competenties, maar daalde hun gevoel van welbevinden licht. Het probleemgedrag van de kinderen neemt licht toe, zowel volgens moeders als pedagogisch medewerkers.

Pedagogische kwaliteit van evident belang
Er is ook onderzoek gedaan naar risicofacoren die het welbevinden van kinderen belemmeren zoals een moeilijk temperament, een relatief vroege start van de kinderopvang en veel gebruik van de kinderopvang. Het NCKO concludeerde dat juist kwetsbare kinderen minder gedijen in kinderopvang van minder goede kwaliteit. In het aprilnummer van Management Kinderopvang zegt NCKO senior-onderzoeker Ruben Fukkink hierover: ‘De uitkomsten van het onderzoek onderstrepen het belang van pedagogische kwaliteit. Ook in deze context van relatief bescheiden kinderopvanggebruik de pedagogische kwaliteit dus van belang voor de vroegkinderlijke ontwikkeling. Deze pedagogische kwaliteit staat onder druk, zoals recente peilingen in eigen land hebben laten zien. Monitoring en ook verbetering van de pedagogische kwaliteit, waar nodig, zijn daarom van evident belang.’

5 REACTIES

  1. Hoe vaak is nu toch al onderzocht DAT pedagogische kwaliteit van belang is en DAT deze in veel gevallen verbetert moet worden.
    Wie gaat nu eens onderzoeken WAAR dat dat door komt en HOE we dat in Nederland zullen gaan pakken.
    (Antwoord van de politiek: geef de kinderopvang wat minder geld!)
    Zucht. Ligt het nou aan mij?

  2. Lees alle reacties
  3. Goed, dat dit soort onderzoeken worden gedaan. Kinderopvang kan altijd beter.
    Wat wel jammer is, is dat volgens het artikel alleen bij kinderdagverblijven is gepeild hoe de ouders en pedagogisch medewerkers het vinden, maar niet hoe het was bij de buitenschoolse- en tussenschoolse opvang, crèches en, niet te vergeten, gastouders.
    De universiteit van Leiden heeft diverse onderzoeken op dit gebied gedaan, die een positief beeld gaven over kinderen in de gastouderopvang.
    Het zou goed zijn, als in een volgend onderzoek het breder wordt bekeken.
    Waar is het onderzoek van het NCKO te vinden?

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.