Twee Tweede Kamerleden van het CDA hebben om opheldering gevraagd over de brieven die ouders van de Belastingsdienst hebben ontvangen. Veel ouders zijn in paniek geraakt nu de Belastingdienst dreigt de kinderopvangtoeslag in te houden als ze niet voor 28 januari kunnen aantonen dat hun opvang/gastouder in het Landelijke Register staat.
Vragen aan de minister
Kamerleden Eddy van Hijum en Pieter Omtzigt vrezen dat duizenden ouders de afgelopen dagen ten onrechte de brief hebben ontvangen. Ze hebben hierover vragen gesteld aan minister Henk Kamp en staatssecretaris Frans Weekers. Een woordvoerder van Weekers heeft al aangegeven dat de brieven aan ouders kunnun komen door ‘niet altijd even accurate gegevens’ in het register en in sommige gevallen door ‘niet altijd even actuele gegevens”van de ouders. De CDA-Kamerleden willen dat de verantwoordelijk bewindspersonen haast maken met de beantwoording van hun vragen, omdat ouders van de Belastingdienst maar tot eind januari de tijd krijgen om te reageren.
Heeft de Belastingdienst het zelf wel voor elkaar?
Daarnaast is er veel argwaan of de Belastingdienst haar zaakjes wel goed voor elkaar heeft. Carlien Langelaan van gastouderbureau Kroostopvang: ‘Waarom zet de Belastingdienst hun eigen ambtenaren niet in om hiaten in het Landelijke Register op te sporen? Nu moeten ouders hier zelf achteraan, maar ligt die verantwoordelijkheid wel bij hen?’ Ook de twee CDA’ers vermoeden dat de Belastingdienst en gemeenten steken hebben laten vallen in de registratie. De woordvoerder van Weekers hierover: ‘We snappen wel dat het heel vervelend is, maar het is belangrijk dat we zeker weten dat informatie klopt.’
De zoekmachine via http://www.landelijkregisterkinderopvang.nl werkt niet goed. Advies: vul ALLEEN de volledige postcode van de opvanglocatie in. Dat werkt gemakkelijker.
Geachte heer, mevrouw,
ik heb het bericht gelezen. Ik werk zelf op de afdeling klantencontacten en heel veel ouders hebben de afgelopen dagen gebeld.
Veel ouders hadden de gegevens al tot twee keer doorgegeven, maar hebben nog weer een brief gekregen.
Veel moeten de gegevens nog doorgeven maar waren ongerust over het feit of onze organisatie wel geregisteerd is. In de brief wordt namelijk aangegeven dat de organisatie niet geregisteerd is en zijn bang dat het niet goed komt.
Wij zijn natuurlijk geregisteerd en te vinden .
vind het voor ons en onze klanten heel vervelend dat de belastingdienst zijn zaakjes niet op orde heeft.
Men had toch eerst kunnen controleren wie wel en wie niet het al had geregeld en de brief daar specifiek op aan te passen.
Verder werk de site van het landelijke register erg vervelend. Je moet er een hele studie van maken, voordat je weet hoe je het moet gebruiken