Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Blog Alicia Kooijman - Samen opvoeden

Als je bewust kiest voor kinderopvang, dan kies je er als ouders voor om je kind samen met pedagogisch medewerkers op te voeden. 'Deze sociale verbanden vormen het fundament van een sterke opvoedomgeving' , zegt hoogleraar Pedagogiek Micha de Winter. Maar hoe gaan we daar eigenlijk mee om? Het begint allemaal met het eeuwenoude werkwoord: communiceren. Kijk, en daar ligt de uitdaging.
Blog Alicia Kooijman - Samen opvoeden
Foto: Alicia Kooijman

Iedereen zal het erover eens zijn dat we ouders kunnen beschouwen als primair verantwoordelijke voor de opvoeding van kinderen. Maar afhankelijk van hoeveel dagen een kind bijvoorbeeld naar de kinderopvang gaat, wordt duidelijk hoe belangrijk de bijdragen van derden zijn. Voor een goede samenwerking is het belangrijk om te weten wat er speelt. Wist je dat uit menig onderzoek blijkt dat ouderbetrokkenheid een hele positieve werking heeft op de ontwikkeling van het kind? Maar maken ouders en pedagogisch medewerkers wel optimaal gebruik van deze samenwerking?

Ouders zien de betrokkenheid niet als primair doel waardoor ze te weinig inzicht hebben in wat er in de kinderopvang gebeurt. Pedagogisch medewerkers weten vaak ook weinig van de thuissituatie. En dat is niet zozeer een zaak van niet willen weten, maar simpelweg vanwege het feit dat er te weinig met elkaar wordt gedeeld. Om het gedrag van kinderen te kunnen begrijpen, is het belangrijk dat hier met elkaar over gecommuniceerd word. Pedagogisch medewerkers moeten hierin het voortouw nemen, om ouders te informeren en te begeleiden. Maar zo gemakkelijk is dat niet.

'Zijn de ‘vijf minuten’-overdrachten nog wel van deze tijd? En zijn ze effectief?'

Vaak communiceren we met elkaar tijdens breng- en haalmomenten. Op de kinderopvang is het dan vaak spitsuur en ouders willen graag snel naar hun werk of naar huis. Zijn de ‘vijf minuten’-overdrachten nog wel van deze tijd? En zijn ze effectief? We hebben het tenslotte over kleine kinderen van 0-4 jaar waarbij ontwikkeling na ontwikkeling zich opvolgt. Kunnen we in die paar minuten aan elkaar vertellen hoe het met het kind gaat?

Als het gaat om communicatie, dan is er zoveel meer mogelijk dan alleen het minimale persoonlijke contact dat er nu is. Begrijp me niet verkeerd, persoonlijk contact moet altijd blijven bestaan. Dankzij digitalisering zijn er tal van mogelijkheden om ouders ook gedurende de dag beter te informeren. Dankzij een digitaal trefpunt waar het kind centraal staat, kan iedere betrokkene op elk gewenst moment communiceren over het kind.

Durf jezelf eens af te vragen als ouder of als medewerker/eigenaar van een kinderopvang organisatie: past de manier van communiceren over het kind zoals we dat nu doen eigenlijk nog wel bij deze tijd?

Alicia Kooijman

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.