Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog Alicia Kooijman – Een tevreden klant is goud waard

Misschien is er op dit moment niets belangrijker dan de vraag: hoe houd ik mijn klanten, de ouders, tevreden? Een ideale klant is een tevreden klant. Maar een tevreden klant van een jaar geleden kan nu inmiddels zijn wensen en verwachtingen allang hebben bijgesteld. Wat willen en verwachten ouders van jouw kinderopvang anno 2013? Met deze 5 tips helpen we je graag op weg.
Blog Alicia Kooijman - Een tevreden klant is goud waard
Foto: Alicia Kooijman

1. Ga persoonlijk in gesprek

Het is tijd om de dialoog aan te gaan. Want aan wie kun je een beter advies vragen dan aan ouders zelf? Tenslotte zijn zij de ervaringsdeskundigen en kunnen ze je direct van waardevolle informatie voorzien over hoe zij jouw kinderopvang ervaren. Maak het daarbij persoonlijk zodat ouders zich gehoord voelen en dat je hun mening belangrijk vindt. Ze zullen de aandacht waarderen en dat stemt ze tevreden. Schuil je niet direct achter de enquêteformulieren die jaarlijks worden verstuurd. Persoonlijk contact is ongelofelijk belangrijk.

2. Meten is weten

In tijden van crisis proberen we alle ballen in de lucht te houden. We maken als organisatie soms beslissingen uit angst. Maar komt dat dan ook ten goede aan de kwaliteit van jouw kinderopvang? We doen het allemaal, denken voor de ander: ‘Ik denk dat onze ouders flexibiliteit belangrijk vinden’ of ‘Ik denk dat ouders graag warme maaltijden willen voor hun kinderen’. Maar is dat ook echt zo? Meten is weten zeggen we bij Joyn DayCare. Op basis van meten kun je de behoeften van ouders beter afstemmen en daarop anticiperen.

3. Een klacht is een kans

Door te ervaren wat ouders belangrijk vinden, zul je vooraf weten wat je sterke punten zijn maar ook waar aan gewerkt moet worden. Een klacht is nooit leuk. Onafhankelijk van de grootte van de klacht, je moet er altijd goed en serieus mee om gaan. Wees eerlijk, vertel de ouder wat je kunt doen en erken je fouten. Vaak is dat al de helft van de oplossing. Door een klacht kom je erachter waar je nog terrein kunt winnen. Communiceer daarom ook goed bij wie ouders met een klacht terecht kunnen. Want er is niets irritanter dan het bekende ‘kastje naar de muur’ verhaal. Wees bereikbaar.

4. Communiceer frequent met ouders

Niet alleen de communicatie over de gebeurtenissen en ontwikkelingen van het kind zijn belangrijke informatiestromen. Ook namens de organisatie/locatie verwachten ouders frequent geïnformeerd te worden. Belangrijk is daarbij wel dat de informatie die gedeeld wordt ook waardevol is voor ouders. Houdt het persoonlijk: vertel waar je als kinderopvang mee bezig bent, welke plannen er zijn, stel nieuwe medewerkers voor of vertel waar de oudercommissie zich mee bezig houdt. Zowel leuke als mindere leuke informatie moeten kunnen worden gedeeld. Door open en eerlijk te communiceren groeit het vertrouwen.

5. De kleine dingen die het doen

Vaak zijn het net die kleine details die ouders zo belangrijk vinden; Liggen er genoeg slofjes bij de entree? Wordt er gereageerd op vragen en verzoeken? Is er goed schoon gemaakt? Wees je bewust van die kleine details. Maar zorg soms ook zelf voor een verrassingseffect door bijvoorbeeld een speciale activiteit te organiseren of mee te denken met ouders. Probeer jezelf altijd af te vragen hoe je zelf zal reageren. Ga op zoek naar de kleine dingen die het doen. En maak het verschil. Zo heb je oog voor ouders van vandaag, maar ook voor die van morgen!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.