Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Blog Marijke Dekker – Voorlezen

De afgelopen jaren heb ik vele bezoeken gebracht aan kinderdagverblijven. Als adviseur kun je prachtige marketing- en communicatieplannen bedenken achter je bureau, maar als je niet weet hoe het ‘op de vloer’ werkt, dan creëer je geen draagvlak en bereik je uiteindelijk niets, is mijn visie.
Blog Marijke Dekker - Voorlezen

Wat mij opviel, is dat er ruim voldoende prentenboeken aanwezig zijn op de kinderdagverblijven. Hier en daar zag ik kinderen bladeren in de boekjes en ze lagen verspreid in het rond. Bereikbaar en op ooghoogte. Maar toen ik een pm’er vroeg hoe vaak ze voorlas aan de baby’s keek zij mij verbaasd aan en zei: ‘Ik lees wel voor, maar wat merken baby’s daar nou van?’ De pm’er gaf aan er weinig plezier uit te halen, omdat zij niet het idee had contact te hebben met de baby’s. Ik attendeerde haar op het VVE-programma Boekstart. Ze vertelde dat vanuit het hoofdkantoor ook aandacht voor lezen en taal werd gestimuleerd, maar ze wist niet precies waar te beginnen.

‘Zorg dat marketing- en communicatiemedewerkers meedraaien op de groep’

Een aantal weken later moest ik voor mijn opdracht terug naar deze vestiging. Enthousiast vertelde dezelfde pm’er dat het hartstikke leuk is om voor te lezen aan baby’s. Ze begreep nut en noodzaak, omdat haar het ‘waarom’ en het stappenplan was uitgelegd. De prentenboeken waren zichtbaar en verzameld in de ‘boekenhoek’.

Conclusie en tip: verklein de kloof tussen hoofdkantoor en dagverblijf. Zorg dat de marketing- en communicatiemedewerkers weten hoe het in de praktijk werkt, laat ze verplicht meedraaien. Alleen dan levert de inzet van marketing & communicatie echt wat op!

Drie tips om je naar potentiële klanten te onderscheiden op het gebied van taal:

  1. Benoem iemand tot voorleescoördinator en zorg voor een overzichtelijke en opgeruimde boekenhoek.
  2. Houd een verkleedfeestje rondom een prentenboek om de figuren tot leven te laten komen.
  3. Lees een verhaal voor waarbij de kinderen een actieve rol spelen en laat ze vragen beantwoorden.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.