Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Agenda

CCI-reis Stockholm: Samenwerking bso en onderwijs, bijzondere vormen van bso en kdv

t/m 20-09-2017 - Stockholm, Zweden
271 Kinderdagverblijf, Bso/Brede school, Peuterspeelzaal, Management

Details evenement

17 - 20 september 2017
17:00 uur
Stockholm, Zweden
Stichting Kinderopvang Internationaal / Childcare International (CCI)
€ 1.225,00

CCI organiseert al jaren studiereizen naar Stockholm over kinderopvang en onderwijs en de samenwerking tussen deze partijen. Waarom Zweden? Omdat Zweden een geïntegreerd model heeft van onderwijs en buitenschoolse opvang, dat bij kan dragen aan onze Nederlandse discussie over bso en onderwijs. Omdat Zweden een uitgewerkt kinderopvangsysteem (preschools) voor 1-6 jarigen heeft. Omdat Zweden zowel in de kinderdagverblijven als in de bso werkt met curricula. Omdat in Zweden een veel grotere nadruk ligt op buitenspelen en goede buitenruimten. Specifiek Stockholm omdat het een prachtige stad is met veel oude en nieuwe bezienswaardigheden. Het heet niet voor niets het Venetië van het noorden.

Praktische informatie

Dit bezoek zal plaatsvinden vanaf zondagavond 17 september tot woensdagavond 20 september. Deze reis is bestemd voor directeuren/ managers uit de kinderopvang en het onderwijs, pedagogen en beleidsmedewerkers en adviseurs. De geraamde kosten bedragen € 1225,00 op basis van een eenpersoonskamer (reductie tweepersoonskamer bedraagt € 75,00). In deze prijs zit alles inbegrepen behalve de drankjes en uw persoonlijke uitgaven. In Stockholm reizen we met het openbaar vervoer. De voertaal is Engels. Aantal deelnemers: minimaal 15, maximaal 20.

Programma op hoofdlijnen:

• Een inleiding in het Zweedse kinderopvang en onderwijssysteem door de reisleiding. Het curriculum voor kinderdagverblijven en bso. Wat is dat? Hoe werkt het? Hoe is de samenwerking met onderwijs?

• De samenvoeging van school en bsois vanaf 1990 een feit in Zweden. Wat kunnen we leren van de ervaringen in Stockholm? We bezoeken een paar scholen, die deze integratie verschillend hebben gerealiseerd

• Een bezoek aan een bso voor meer dan 350 kinderen van negen jaar en ouder. Waarom is het hier gelukt om oudere kinderen op de bso te houden, waar dat elders niet lukt in Stockholm?

• Bezoek aan school waar naast het normale curriculum les wordt geven in de beeldende en uitvoerende kunsten.

• Bezoek aan een multicultureel kinderdagverblijf dat geïnspireerd is door de pedagogiek van Reggio.

• Bezoek aan het stadhuis, rondwandeling door het middeleeuwse centrum, een rondvaarttocht of bezoek aan museum