Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Wandelen met een thema

Je kunt niet vaak genoeg wandelen met de kinderen. Je combineert buiten zijn en bewegen, dus het is lekker gezond. Wandelen wordt echter een stuk leuker als je er een thema aan verbindt. Dat betekent dat de kinderen net even meer geconcentreerd zijn. Het wordt een soort ‘spel’. Enkele ideeën voor wandelingen met een thema ter inspiratie.
Wandelen met een thema
Foto: ANP Phot, Rick Nederstigt

Wandeltips

Eerst enkele wandeltips:

-          Zorg voor extra begeleiding. De gebruikelijke medewerker-kind ratio is onvoldoende tijdens themawandelingen, want de kinderen raken afgeleid door hun opdracht.

-          Wandel met een wandelkoord dat iedereen vasthoudt.

-          Schaf lichtgevende hesjes aan, zodat de kinderen ook in de donkere wintermaanden goed zichtbaar zijn.

-          Geef de kinderen een wandeltag, een kaartje dat je op hun jas speldt met daarop hun naam, de naam van het kindercentrum en het (mobiele) telefoonnummer van de pedagogisch medewerker die de groep leidt.

-          Neem een kleine EHBO-doos mee met desinfecterende doekjes, een desinfecterende crème en pleisters voor schaafwondjes. Een struikelpartij is snel gebeurd.

 

(Alle leeftijden) Smile

Noem deze tocht een ‘Smile wandeling’. Spreek met de kinderen af dat als je iemand tegenkomt, de hele groep zo breed mogelijk glimlacht naar de wandelganger. Kijk dan of de wandelaar terug lacht. Dat kan bijna niet missen. Zodra de kinderen een glimlach ‘scoren’, gaan ze allemaal zwaaien naar die persoon. Een leuke activiteit en meteen een stimulans van de sociale ontwikkeling. Het kind leert dat bepaald gedrag, ander gedrag uitlokt. Het is goed om dit van tevoren te bespreken. Wat doe je als iemand jou duwt? Dan duw je al snel terug. Of als iemand naar je schreeuwt of boos doet. Maar als iemand vriendelijk en lief is, word jij ook aardig. Een vrolijk experiment.

 

(2 tot 6 jaar) Natuurschatten

Een ontdekkingstocht door de natuur. Het liefst maak je deze wandeling in een bos of in een stadspark, maar ook een loopje langs de tuinen in de buurt van het kindercentrum is al prima. We gaan op zoek naar echte natuurschatten. Zoek allemaal naar mooie dingen uit de natuur. Natuurlijk rukken we geen takjes van de bomen of plantjes uit de grond. Alleen natuurschatten die op de grond liggen, mogen worden meegenomen. Een mooi blaadje, een kastanje, een fraaie witte kiezel, dennenappel, een veer van een vogel, een schelp, et cetera.

 

(4 tot 8 jaar) Kleur of zwart/wit

Ga tijdens deze wandeling speuren naar een bepaalde kleur. Bijvoorbeeld geel. Zoek overal de gele voorwerpen. Een trottoirband die aangeeft dat je er niet mag parkeren, een verbleekt geel gordijntje voor een raam, een meisje met een kanariegele jas of een gele vuilnisbak. Of wissel het ‘kleurenspeuren’ af met zwart/wit. Wat is nu kleur en wat is nu zwart/wit? Om beurten mogen de kinderen zoeken naar een kleur en naar zwart/wit. Het is handig om kleurkaarten bij je te hebben.

 

(6 tot 8 jaar) Architectuur
Maak met de oudste kinderen een wandeling door het historische deel van een stad of dorp. Neem een digitale camera mee. Ga met z’n allen op zoek naar oude en nieuwe gebouwen en praat over de architectuur. Zo’n huis aan het water met een trapgevel, is dat nu oud of nieuw? Is er een jaartal op de gevel te zien of wellicht de eerste steen? Een flatgebouw, nieuw. Een afgebladderde deur, oud. Neem foto’s van dingen die er heel oud of heel nieuw uitzien. Print de foto’s in het kindercentrum en maak er gezamenlijk een bonte collage van.

 

(Alle leeftijden) Extra actief

Maak de wandeling extra actief door je te concentreren op de manier waarop je loopt. Heel langzaam, als in slow motion, huppelend, met de knieën zo hoog mogelijk, op de maat van een liedje of dansend. Zorg dat je in een rustig gebied loopt, bijvoorbeeld op een pad in het park, dan hoef je niet op te letten dat iedereen precies in ganzenpas loopt.

Carla Overduin

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.