Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Ruben Fukkink – Zestig vragen per uur

De vakantie is bijna helemaal over en school gaat binnenkort weer beginnen. Verschillende onderzoekers ontmoeten elkaar deze dagen in Utrecht op de EARLI-conferentie om elkaar bij te praten over lopend en net afgerond onderzoek naar het jonge kind.

De openingspresentatie van professor Harris ging over het leren van jonge kinderen. Leren kinderen vooral autonoom, gewoon uit zichzelf, zoals Rousseau beweerde? Of leren ze vooral van hun sociale omgeving? Vooral het laatste, zo bleek. Kinderen willen leren van volwassenen en stellen soms wel 60 vragen per uur. Als een kind zo maar een half uurtje per dag met een volwassene praat op doordeweekse dagen, dan betekent dit 7800 vragen per jaar. En kinderen geloven volwassenen bijna blind (zelfs als een volwassene dingen zegt die telkens aantoonbaar niet kloppen). Het kind wil leren, kijkt vragend om zich heen en verwacht een reactie en antwoorden uit zijn omgeving.

‘Kinderen geloven volwassenen bijna blind (zelfs als een volwassene dingen zegt die telkens aantoonbaar niet kloppen)’

Professor Sylva gaf in een andere lezing een aardig voorbeeld van een goed vraaggesprek. Een jongen komt met gympen op school met knipperlichtjes in de zool. De eerste vraag was: Hoe kan dat? De jongen denkt zelf na: Doordat ze nieuw zijn! Nee, zegt de leerkracht, dat kan niet want ik heb ook nieuwe schoenen maar bij mij geen licht. Een ander kind komt erbij: Het komt door batterijen in je schoen. Het kind weer: Maar toen ik ze aantrok zag ik geen batterijen, er zat ook niets bij mijn tenen. Weer een vraag: Waar zitten ze dan wel? Antwoord: Onder je tenen. Weer een vraag: Ze geven alleen soms licht, hoe zit dat? Enzovoort. Het zijn deze gesprekken met ‘sustained shared thinking’, voortbouwend op de interesses van kinderen, die kinderen leren hoe de wereld in elkaar zit.

Andere onderzoekers vulden aan op het congres en vertelden meer over de kwaliteit van de kinderopvang en de ontwikkeling van het jonge kind. Zelf hield ik met collega Katrien Helmerhorst ook een presentatie.

In dit nieuwe seizoen na de zomervakantie wens ik ook u veel vragen toe, veel antwoorden en veel ‘sustained shared thinking’.

 

1 REACTIE

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.