Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Ruben Fukkink - Op schoolbezoek

 

De komende weken ben ik te gast in deze blogestafette. Ik neem het stokje over van mijn collega Channah Zwiep. Zij heeft u volgens mij uitstekend seksueel voorgelicht in de laatste afleveringen, dat hoef ik dus niet meer te doen. Ik zal de komende afleveringen telkens de kinderopvang belichten vanuit een ander perspectief. Dat zal vaak het perspectief zijn van onderzoeker in de kinderopvang. Als onderzoeker en docent bij de Universiteit van Amsterdam houd ik mij veel bezig met de kwaliteit van de kinderopvang. Ik ben verder lid van het NCKO. De komende weken schrijf ik dus deze blog.

Ik trap af met een ‘live' verslag van een recent schoolbezoek. Ik was uitgenodigd om een les bij te wonen bij de mbo-opleiding Pedagogisch Werk. Daar zat ik dan: tafeltjes in een U-opstelling, een ouderwets krijtbord en vijftien studenten. De les was onderdeel van het vak 'Pedagogische interactievaardigheden'. Vandaag zou ‘praten en uitleggen' aan bod komen. De docent legde uit dat je niet teveel en niet te weinig moet praten en uitleggen. En je uitleg moet aansluiten bij het kind.

'De klas vond het best goed,
de docent niet en legde dat ook uit'

Eerst kwam de huiswerkopdracht aan bod. Had ieder de eigen praktijkbegeleider bij de stage nog gevraagd te observeren hoe zij praten en uitleggen? De klas keek wat verwonderd. Nee, dat had men niet gedaan. Ja, één student toch wel. De klas keek verbaasd naar de student. We keken vervolgens naar een videofragment van een pedagogisch medewerker. 'Wat is een cirkel?', vroeg ze aan een kind. 'Een circus?', vroeg het jongetje niet begrijpend. Zij: 'Ja, je hebt ook cirkels in een circus. Die gooien ze dan omhoog'. De klas vond het best goed, de docent niet en legde dat ook uit.

Verder ging de les: wat is een ik-boodschap bij Gordon? ‘Je benoemt het Gedrag van het kind, je vertelt erbij welk Gevoel dat bij je oproept en welk Gevolg dat gedrag heeft', legde de docent uit. De klas mocht in tweetallen de drie G's oefenen met een invulblad. Eén student ging sms'en. ‘Hé, Esther, niet doen!', riep iemand. De docent reageerde: ‘Dank voor jullie hulp, maar hoe zou Gordon dit hebben gezegd?' Dat wist niemand.

De docent zou later uitleggen aan mij: 'Je bent inderdaad niet alleen bezig met deze leerlingen om ze kennis en vaardigheden bij te brengen, je bent op veel niveaus tegelijk bezig'. Er gebeurde nog veel meer die les. Eén student verslikte zich nog. Esther was nog een tijdje boos. Een dagpauwvlinder zat vast tussen het schuifraam, terwijl de klas de laatste tips kreeg voor de toets.

Een nieuwe generatie pedagogisch medewerkers wordt opgeleid. Elke dag een beetje.

 

Marianne Velsink

Eén reactie

  • no-profile-image

    Annemarie Brikker

    is dit een praktijkvoorbeeld van hoe je veel praat en weinig uitlegt?

Of registreer je om te kunnen reageren.