Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Margit de Lange – Medewerkers zijn het allerbelangrijkste!

In november 2010 heeft De Efteling in Kaatsheuvel een belangrijke prijs gekregen voor haar personeelsbeleid. Het gaat om de Brass Ring Award, uitgereikt in de VS, voor de “beste Human Resource Campagne ter wereld”.

De Efteling kreeg de prijs voor de campagne “Betovering”, waarmee de medewerkers duidelijk wordt gemaakt wat er van hen wordt verwacht. De jury had lovende woorden voor de manier waarop medewerkers van De Efteling actief betrokken zijn. Met name het speciaal geschreven “Betoveringslied” viel daarbij erg op.

Gedrag
Volgens de directeur van De Efteling maken hun medewerkers met de Brabantse gastvrijheid het verschil tussen een gewoon dagje uit en een “bijzondere Eftelingdag”. Zij zijn de onderscheidende factor door het uiten van bepaald gedrag. Dit gedrag komt naar voren in de kerncompetenties die voor alle medewerkers gelden. Door de campagne weten de medewerkers precies wat er van hen wordt verwacht, ook omdat ze deze mee hebben ontwikkeld. Net als in de Leisurebranche zijn in Kinderopvangorganisaties de medewerkers het allerbelangrijkste. Zij zijn de kritische succesfactor, zij maken het verschil tussen een gewone opvangdag en een “bijzondere kinderopvangdag” voor kind en ouder.

Onderscheidend
U bent vast wel eens in De Efteling geweest waar de uitstraling en professionele rol van de medewerkers u is opgevallen. Of in een hotel waarvan u zich nu nog de gastvrije ontvangst kunt herinneren. Nu de kinderopvangbranche zich in “zwaar weer” bevindt, is het nog belangrijker geworden onderscheidend te zijn. Zorg er daarom voor dat, net als bij De Efteling, ook uw medewerkers echt het verschil (gaan) maken! Zorg ervoor dat de professionele rol van uw medewerker merkbaar is, ouders blij verrast zijn en zich de rol van de medewerker in positieve zin blijven herinneren.

Houvast
De kracht van de Efteling is het hebben van een heldere visie die tot ieder detail is doordacht en is uitgewerkt in het personeelsbeleid. Dit geeft namelijk een duidelijke richting en houvast voor iedereen in de organisatie. Iedere kinderopvangorganisatie heeft wel een (onderscheidend) pedagogisch beleid. Maar hoe staat het met het strategisch beleid van uw organisatie? Hoe helder en onderscheidend is uw visie? En in hoeverre zijn uw strategie en pedagogische visie vertaald in concreet personeelsbeleid? Welke gedrag en vaardigheid verwacht u bijvoorbeeld van uw medewerkers om uw strategie te realiseren? En hoe heeft u het personeelsbeleid doorgevoerd in uw werving- en selectietraject, opleidingsprogramma of personeelsgids?

Toverwoord is aandacht
In het voorbeeld van De Efteling komt nog een ander belangrijk aspect naar voren. “Betrek uw medewerkers bij het ontwikkelen van de plannen”. Daarmee zorgt u ervoor dat de medewerkers gemotiveerd worden, zich betrokken voelen en met trots zullen werken op de wijze zoals jullie deze met elkaar hebben vastgesteld.
Hoe goed het personeelsbeleid op papier ook is ontwikkeld, het wordt pas echt een succes als u als leidinggevende in staat bent het te laten leven. Het niet in de bureaula laat liggen, maar hiermee de juiste medewerkers selecteert, hen er consequent op coacht, bij betrekt, mee bindt aan de organisatie en laat ontwikkelen. “Het geven van aandacht” aan medewerkers is daarbij uiteindelijk het toverwoord.

Op het congres “grote dag voor kleine kinderopvangorganisaties” op 23 november a.s. praat ik graag met u tijdens onze workshop over effectief personeelsbeleid waarmee u zich als organisatie in de huidige markt kunt onderscheiden en (flex)medewerkers mee kunt werven en selecteren, perspectief kunt bieden en laten groeien.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.