Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Karlijn van de Wier - Inrichten is organiseren

Naar aanleiding van mijn vorige blogs is hopelijk duidelijk geworden dat ik niet ga over de fijne vogelbehangetjes en de laatste trends in poefjesland. Hoewel ik me daar ook graag mee bezig houd, ligt de focus in mijn werk op de invloed van inrichting.

Organisatie
Wil je de ruimte inzetten als opvoedingsmiddel, dan kun je niet ‘zomaar' inrichten. Het inrichten vraagt om een zekere organisatie. Een ruimte met meubilair en spelmateriaal is niet uit zichzelf sturend. Je zult er gericht wat mee moeten doen.  Als er een goede organisatie achter de inrichting zit, is er een fundament om op terug te vallen.
Ga maar eens na: opruimen gaat een stuk sneller als voor alles een plek is, dan wanneer die plek nog gemaakt moet worden. Je gaat sneller aan het werk in een computerhoek, dan aan een laptop waarvoor je nog een plek moet vinden.

Stappenplan
Loop het spelmateriaal eens na, zet de volgende stappen:

1. Beantwoord je de volgende vragen met ‘ja'?:
• Is het verouderd?
• Is het kapot?
• Wordt het niet (meer) gepakt door kinderen
• Is er simpelweg teveel van, of
• Sluit het toch niet goed aan bij een beoogd ontwikkelingsgebied?

2. Doe dan het volgende:
• Deel het met andere groepen
• Roep een verzamelplaats in het leven (bijv. een speel-o-theek)
• Breng het naar de kringloop
• Geef het aan ouders
• Of gooi het weg

3. Orden het materiaal per soort (bijv. potloden, papier, krijt en kranten)

4. Bedenk wat ervoor nodig is om het te laten werken (bijv. een laag tafeltje bij een kast met materialen om te tekenen)

5. Groepeer: breng alles per onderdeel samen.

6. Blijf kritisch: wees selectief met wat je opnieuw toelaat.

(Deze stappen zijn ook heel goed toe te passen op de knutselkast of administratie)
Bedenk je wel: ordenen en organiseren vraagt om ruimte: eerst wordt het een grotere bende, later valt alles op zijn plek!

Marianne Velsink

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.