Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Reggio Emilia (Loris Malaguzzi)

De pedagogiek van Reggio Emilia is eigenlijk het gedachtengoed van de Italiaanse pedagoog en filosoof Loris Malaguzzi. Hij zette na de tweede wereldoorlog scholen en educatieve projecten op en brak daarmee de ban van pedagogische en onderwijskundige tradities. Reggio Emilia is het kleine stadje in Noord Italië waar Malaguzzi zijn school begon.

Reggio Emilia in de kinderopvang
De reggio-benadering wordt wel eens de pedagogiek van het luisteren genoemd, in plaats van het vertellen. de gedachte van Reggio Emilia is: Kinderen worden geboren met vele mogelijkheden, zijn sterk, krachtig en creatief. Een kind is een door en door sociaal wezen dat al vanaf zijn geboorte aangewezen en uit is op communicatie met de ander en de wereld. Kinderen zijn onderzoekers en door en door leergierig en nieuwsgierig.
Wat wij als volwassenen kunnen doen is kinderen mogelijkheden bieden om zich op hun eigen wijze te kunnen ontwikkelen, want ieder kind is uniek. Een kind is omgeven door drie pedagogen: één de andere kinderen en de groep, twee de volwassenen en drie de de geboden ruimte en materialen.

100 talen
Communicatie is een centraal begrip binnen de ontwikkeling en educatie van kinderen. ledere taal heeft zijn eigen zeggingskracht en mogelijkheden. Zij kunnen zich uitdrukken in dans, in muziek, in drama, in klei, op papier etc. 
Het documenteren van de ontwikkeling van kinderen zorgt ervoor dat volwassenen ontdekken wat een groep kinderen beweegt en welke onderwerp ze interessant vinden. Door deze onderzoeken in woord (opnemen van gesprekken, opschrijven wat je ziet etc.) en beeld (foto's, video's, werken van kinderen) vast te leggen ontstaat een ‘pedagogische documentatie'.

Marianne Velsink

Of registreer je om te kunnen reageren.