Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Judith van der Meul - Wagenpark

Met veel verbazing en bewondering zien ouders en nieuwe medewerkers soms onze vervoerslijsten liggen. Iedere ochtend wordt op het Planbureau het vervoer voor die dag opgemaakt. Het betreft voor Philippo een uitzonderlijke situatie, aangezien we niet alleen met ‘ophalen van school' te maken hebben. We hebben ervoor gekozen om ouders service te bieden in het mede organiseren van de logistieke hobbels waar je als jong gezin mee te maken hebt: Twee werkende ouders, een kind op het kinderdagverblijf, twee kinderen op school, sportclubs, files enzovoorts.

Philippo hanteert daarom een (desgewenste) ophaal- en thuisbrengservice voor alle kinderen vanaf nul jaar. Dit kan zowel incidenteel als structureel. Een vanuit de gemeente opgelegde maatregel betekende drie jaar geleden een fikse groei van deze dienst. Doordat onze tweede locatie zich op een druk kruispunt in Bussum bevindt, wilde de gemeente ons enkel een gebruiksvergunning verlenen als we konden garanderen dat het aantal verkeersbewegingen per spitsuur, beperkt zou blijven.
We konden dit oplossen met het inzetten van een verplichte ophaal- en thuisbrengservice voor alle BSO'ers. Enkel de ouders van de hele dagopvang mogen zelf brengen en halen. Ter info: op deze locatie zijn er twee HEDO groepen met 24 kinderen en drie BSO groepen met 45 kinderen

Dat gaf in het begin hier en daar wat weerstand. Sommige ouders vonden het jammer dat ze de BSO-sfeer niet meer konden proeven. We lossen dat gedeeltelijk op door de overdracht desgewenst middels schriftjes te doen en met ouderavonden die we op deze locatie organiseren. Verder voordeel: met de BSO kinderen kunnen hun broertjes/zusjes uit de hele dagopvang ook worden thuisgebracht.
Al na korte tijd kwamen diverse moeders me enthousiast vertellen dat de vervoersservice hun veel rust had gegeven. Niet meer stressen en rennen maar lekker alleen thuis komen en het eten alvast voorbereiden. Geen gejengel wanneer je de kinderen die ook moe zijn tegenstribbelend mee naar huis moet nemen. Met minder stress heb je meer aandacht voor de verhalen van je kroost wanneer ze binnenkomen.

Inmiddels schaffen we binnenkort een zesde busje aan en zijn veel ouders enthousiast als de chauffeur met de kinderen aanbelt: "Kom binnen lieverd, het eten is al (bijna) klaar!". Zelfs de chauffeurs zijn enthousiast wanneer de kinderen in het busje vertellen over hun belevenissen en hoe ze de dag hebben ervaren.
En dat is een mooie bijkomstigheid, aangezien dat de visie is van waaruit deze service is ontstaan.

Marianne Velsink

Of registreer je om te kunnen reageren.