Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Sanne van der Mey – Kennis maken

We zitten nu anderhalf jaar in ons prachtig nieuwe scholencomplex met daarin drie scholen, een peuterspeelzaal en een bso. Het ophalen van de kinderen kan nu lopend, in plaats van met de taxi en de juffen zijn op loopafstand verwijderd van de bso, voor overdracht tussen school en bso.

Brede(re) scholen zijn helemaal in opkomst en ik zag dat ook wel zitten bij ons. Een samenwerking tussen school en bso, dat is toch ontzettend goed voor het kind? Nu zagen we die juffen en meester maar weinig en hebben dus het volgende bedacht: een leerkrachtenkijkdag. Veel leerkrachten weten namelijk helemaal niet wat de kinderen op de bso doen en daar wilden wij verandering in brengen.

De kinderen moesten de uitnodiging maken en hun juf of meester uitnodigen om te kijken. Persoonlijk gaven de kinderen en de pedagogisch medewerkers de uitnodigingen af aan de leerkracht. De open-week is goed bezocht door de gebruikers van de school. Veel leerkrachten liepen binnen en deden mee aan een knutselwerkje of dronken wat limonade. De kinderen vonden het natuurlijk geweldig om naast hun juf op de bso te zitten! De oudere kinderen leidden de meesters en juffen rond en vertelden wat waar te doen is. ‘En hier kan je bijvoorbeeld chillen en een boekje lezen. Maar je mag er niet stoeien.’ Goed gezegd Martijn!

Na afloop kregen de bezoekers allemaal een enquete mee met daarin vragen over de samenwerking tussen school en bso. Er stonden vragen in als: ‘weten jullie wat er te doen is op de bso? Zouden jullie een overleg willen over de grote pedagogische lijnen van de school met de bso? Denken jullie dat de gebeurtenissen op een bso aanvullingen zijn voor het algemene beeld van een kind?’ Gelukkig wisten de meeste nu wel wat er te doen was op een bso maar van een samenwerking wilden ze weinig weten. ‘School en bso zijn twee gescheiden dingen’ en ‘aanvullingen van pedagogisch medewerkers worden niet als nuttig ervaren’. Oef.. mijn ambitie voor een brede school heb ik maar op de lange baan geschoven, laten we eerst maar even aan elkaar wennen…..

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.