Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Activiteit van de Maand: Durf Design

Kinderen worden ontwerpers voor het merk Durf Design. Ze gaan met hun eigen fantasie van alles ontwerpen. Sleutelwoorden zijn: vernieuwing, inspiratie en durf. Begin bijvoorbeeld met het ontwerpen van een Durf Design logo en een Durf Design T-shirt. Elk kind mag een ander logo en T-shirt ontwerpen, maar je kunt ook kiezen voor één ‘look’. Misschien hebben de kinderen wel een veel coolere naam voor hun merk, geef hen de ruimte.
Activiteit van de Maand: Durf Design
Foto: ANP Photo

(0 tot 2 jaar) Speelwereld
Waar zou jij willen spelen? De jongste ontwerpers storten zich met vingerverf/waterverf, allerlei kosteloze materialen en een flink vel papier op hun ideale speelwereld. Spetteren met een natte kwast zodat een blauwe wereld van water ontstaat, heerlijk spelen in witte wolken van watten of een kleurrijke wereld van stippen die je maakt met je vingers.

(2 tot 6 jaar) Nieuw apparaat
Een activiteit om technisch inzicht te stimuleren. Laat de kinderen een nieuw apparaat ontwerpen. Het begint met het uit elkaar halen van een voorwerp of apparaat. Afhankelijk van de leeftijd kun je de moeilijkheidsgraad kiezen. Jongere kinderen halen een pen uit elkaar en ontdekken wat er allemaal in zit: een stift met inkt, een veertje, een knopje om in te drukken, twee delen die je in elkaar kunt schroeven. De oudere kinderen wagen zich aan een ingewikkelder voorwerp, zoals een typemachine, wekkerradio of koffiezetapparaat. Uiteraard gebruik je hiervoor kapotte apparaten. Je kunt alle onderdelen bewonderen en praten over waar elk onderdeel voor dient. Vervolgens kun je er iets anders van maken. De pennen worden in elkaar gelijmd als kabouterbruggetje voor in de tuin en het koffiezetapparaat wordt een tijdmachine. Het mag een apparaat zijn dat nog niet bestaat. Een fototoestel waarin je boos kunt kijken en vervolgens alleen maar vrolijke foto's produceert. Of een kunstboom die groeit als je er vriendelijk tegen praat.

(3 tot 5 jaar) Vliegende auto
Bedenk een vervoermiddel dat alles kan waar je van droomt. Een vliegende auto, een raket die ook naar de oceaanbodem kan gaan of een boot met helikopterwieken op het dak. Maar het vervoermiddel kan ook eigenschappen hebben die we nog helemaal niet kennen. Onzichtbaar worden, rijden zonder geluid te maken of met yoghurt als brandstof.

(4 tot 6 jaar) Nieuw spel
Kunnen de kinderen een spel bedenken dat nog niet bestaat? Best moeilijk, maar je kunt hen helpen door het in stappen uit te werken. Stap 1: met welk materiaal wordt gespeeld? Ballen, kegels, water, emmers, zand, een rubberboot, stoelen? Stap 2: wat is het doel? Moet je balanceren, mag je niet omvallen, gaat het om snelheid of om wie de meeste van iets in zijn bezit krijgt? Stap 3: is het een spel met teams of speelt ieder voor zich? Rijg nu de onderdelen aan elkaar en kijk of er een leuk spel uitkomt, dat je uiteraard met elkaar gaat uitproberen.

(4 tot 6 jaar) Ideale buitenruimte
De kinderen mogen de ideale buitenruimte ontwerpen. Stel dat alles mogelijk is, hoe zou de buitenruimte van het kindercentrum er dan uit zien? Misschien wel met een golfslagbad en een heus strand. Of een hoge glijbaan helemaal van het dak naar het grasveld. Een touwbrug over de zitkuil en een tuintje met een schaap? Je kunt iedereen een hele buitenruimte laten tekenen, maar je kunt ook ieder een onderdeel laten maken en dan al deze 'blokjes' aan elkaar tapen en aan een wand hangen als één groot geheel.

Carla Overduin

Of registreer je om te kunnen reageren.