Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Kritiek op SIRE: 'Het ligt genuanceerder'

Sire lanceerde deze week een nieuwe campagne: Jongens zouden weer écht jongen moeten kunnen zijn. Het strak houden van jongens en jongensgedrag zou hun ontwikkeling in de weg zitten. Deskundigen hebben hun twijfels.
Fotolia_3144872_Subscription_XL.jpg
'Dat we hierover in gesprek gaan, daar ben ik alleen maar blij om', zegt Lucy van der Helm van SIRE. - Foto: Fotolia

‘Jongens en meisjes zijn gelijkwaardig, maar niet hetzelfde’, dat zei SIRE-directeur Lucy van der Helm maandag tegen NOS. ‘Met deze campagne willen we een discussie op gang brengen die er hopelijk voor zorgt dat jongens de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen op de manier die het beste bij hen past.’ De campagne deed veel stof opwaaien en werd onder meer seksistisch en stereotyperend genoemd op social media.

Voorbarig

Volgens SIRE remmen (professionele) opvoeders jongens af, en daarmee remt hun ontwikkeling. 'Het is wetenschappelijk zeer voorbarig dit te beweren’, zegt Judi Mesman, hoogleraar diversiteit in opvoeding en ontwikkeling aan de Universiteit Leiden, tegen De Volkskrant.

Stereotype

Mesman vertelt dat het beeld in de video laat zien wat jongens horen te doen. 'Ze proberen zich in het filmpje nog even in te dekken met de eerste zin - 'Jongens en meisjes zijn gelijk, maar niet hetzelfde' - maar wat volgt is heel stereotyperend', zegt Mesman. 'Het is een interessant thema hoe je als ouder moet omgaan met kinderen die ontdekkend gedrag vertonen. Zonde dat het alleen over jongens gaat, want verschillen tussen de geslachten zijn vele malen kleiner dan verschillen binnen de geslachten.'

Eenduidig

Hoogleraar neuropsychologie Jelle Jolles, voorstander van de campagne, vindt dat het filmpje wel erg eenduidig is. 'Het ligt genuanceerder.’ Hij vindt dat de boodschap dat je jongens meer moet laten ravotten ook voor meisjes geldt. 'En het is belangrijk dat jongens ook eigenschappen leren die meisjes doorgaans eerder onder de knie hebben, zoals communiceren en zelfinzicht tonen.’ Wel geeft hij aan dat het bewezen is dat jongens vaker negatief worden benaderd dan meisjes. ‘Opvoeders moeten minder naar hen kijken als die vervelende jochies die achter het behang moeten. Er zijn veel aanwijzingen dat dit slecht is voor hun zelfvertrouwen, concentratie en ontwikkeling.'

Exploreren

Lauk Wolting, jongerenonderzoeker en betrokken bij de campagne, wil niet dat door de campagne de indruk ontstaat dat je helemaal geen grenzen hoeft te stellen aan het gedrag van jongens. 'Dat is ronduit gevaarlijk'. Jolles benadrukt dat structuur juist belangrijk is. 'Binnen die grenzen moeten kinderen kunnen exploreren.'

Reactie SIRE

SIRE vindt het begrijpelijk maar teleurstellend dat er ophef ontstaan is over de campagne, meldt De Telegraaf. Toch zegt Van der Helm vooral blij te zijn met de discussie. 'Dat we hierover in gesprek gaan, daar ben ik alleen maar blij om. Dat betekent dat we de juiste snaar hebben geraakt.' Ze benadrukt dat SIRE jongens en meisjes gelijk ziet, en dat er ook andere manieren zijn voor een jongen om zich te ontwikkelen. 'Het gaat er niet om dat ze per se moeten ravotten, maar vooral dat ze de ruimte moeten krijgen. En dat geldt voor meisjes net zo goed.'

Bron: De Volkskrant/De Telegraaf

De slogan van de campagne ‘Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn?’ deed flink wat stof opwaaien. Waar gaat deze campagne over? En wat zegt SIRE-directeur Van der Helm over het doel van de campagne? Lees meer

Frida Noordzij

Of registreer je om te kunnen reageren.