Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

‘Kinderen ontwikkelen zich in een groene omgeving’

Wetenschapsjournalist Mark Mieras pleit voor meer buitenspelen, liefst in een groene omgeving. ‘Dat biedt veel meer ruimte, prikkels en aanknopingspunten voor gevarieerd spelgedrag en complexere bewegingen dan een georganiseerde speelplaats met klimrek en wipkip.’
1-Ontwikkeling-groene-omgeving-AdobeStock.jpg
In Denemarken organiseren vijfhonderd dagverblijven hun programma de hele dag buiten, zelfs als het tien graden vriest. - Foto: AdobeStock

In Denemarken organiseren vijfhonderd dagverblijven hun programma de hele dag buiten, zelfs als het tien graden vriest. ‘Dat klinkt spartaans, maar de ervaringen zijn heel positief. Kinderen die veel buiten spelen ontwikkelen zich motorisch en cognitief heel goed. Zij presteren beter in motoriek, zintuigen, zelfredzaamheid en doorzetten.’ Dat zegt Mark Mieras in een interview op Versterkhetjongekind.nl (VHJK).

Kinderbrein

Mieras is wetenschapsjournalist en natuurkundige, gespecialiseerd in hersenonderzoek. In opdracht van Jantje Beton onderzocht hij in een literatuurstudie het belang van buitenlessen voor het kinderbrein. Daaruit blijkt onder meer dat met meer sport en spel, meer beweging, een beter lichaamsbesef en meer vrije speeltijd leerlingen cognitief beter kunnen presteren.

Langere vakanties

Vergeleken met Nederland zitten Finse kinderen viereneenhalf jaar minder in de klas. Mieras: ‘Ze beginnen pas vanaf zeven jaar met school, ze hebben langere vakanties en hebben kortere schooldagen. Het idee is dat de leerprestaties van deze kinderen verbeteren als zij meer tijd hebben om met hun eigen dingen bezig te zijn, veelal in de natuur. En ik kan me daar alles bij voorstellen.’

Ongestructureerde omgeving

Mieras denkt dat er veel te weinig buiten wordt gespeeld. ‘In Nederland heerst het idee dat kinderen voornamelijk leren als zij kennis op gestructureerde wijze krijgen aangeboden, in de klas of opvang. Dat klopt niet helemaal; kinderen leren ook heel veel in een natuurlijke en ongestructureerde omgeving.’ Volgens hem moeten kinderen meer de ruimte krijgen om buiten te spelen, het liefst in een groene omgeving. ‘Een groene omgeving is een rijke omgeving en biedt veel meer ruimte, prikkels en aanknopingspunten voor gevarieerd spelgedrag en complexere bewegingen dan een georganiseerde speelplaats met klimrek en wipkip.’

Leerproces

Buitenspelen heeft een positieve invloed op het leerproces bij kinderen. ‘Als kinderen driekwartier binnen leren en daarna een kwartier buiten spelen, wordt wat net geleerd is beter vastgelegd. Een onbewust proces waarvoor het kind een softe focus nodig heeft, en dat is precies wat een groene omgeving biedt. Ruimte om even weg te dromen of tijdens hun spel de informatie daarboven te laten verteren. Dat verteren lukt niet als de hersenen continu gericht zijn op gestructureerd en bewust leren. Fysiek spel zorgt bovendien voor meer zuurstof in de hersenen, waardoor het leervermogen groeit. Buitenspelen is een verteerproces’, legt Mieras uit.

Ontwikkeling

Volgens hem helpt een groene omgeving bij de motorische en cognitieve ontwikkeling van kinderen. Hij pleit er dan ook dat scholen meer tijd besteden aan buitenspelen. ‘Buitenspelen kan niet het hele schoolaanbod vervangen, zoals een lesje spellen. Juist de combinatie van een groene omgeving en gestructureerde lessen, helpt kinderen bij het leren. Probeer de lessen daarom eens wat vaker naar buiten te verplaatsen. Als je het op de juiste manier aanpakt, kost het geen tijd maar kun je juist tijd winnen. Net als in Scandinavië.’

Lees hier het volledige interview met Mark Mieras >>

Bron: Versterk het jonge kind

Ook in Nederland worden initiatieven genomen om kinderen meer buiten te laten spelen. Zoals in Hoogeveen waar een kinderboerderij nieuw leven ingeblazen werd door het als 'groene' peuterspeelzaal te gebruiken waar kinderen 80% van de tijd buitenspelen. Lees meer

Frida Noordzij

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.