Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Kindcentra organiseert vragenlijst over IKC’s

Kindcentra 2020 wil via een vragenlijst van ouders weten hoe zij denken over kindcentra. Ook willen zij weten wat ouders belangrijk vinden in een kindcentrum en wat ze van zo’n voorziening verwachten.
Enquete-IKC.jpg
Hoe denken ouders over IKC's

De vragenlijst richt zich hoofdzakelijk op ouders die nu gebruikmaken van een aparte instelling voor opvang: een peuterspeelzaal, kinderdagverblijf of bso. In een integraal kindcentrum (IKC) werken kindvoorzieningen voor opvang en onderwijs met elkaar samen. Dit gebeurt in ieder geval met één pedagogische visie en vaak ook onder één dak. Steeds meer kinderopvangorganisaties maken deel uit van dergelijke IKC’s.

Inhoud vragenlijst

Met filmpjes geeft Kindcentra 2020 ouders een inkijkje in wat een IKC inhoudt. Daarna kunnen ouders aangeven wat zij van een IKC verwachten t.o.v. de huidige opvang. Vinden zij het bijvoorbeeld belangrijk dat er een warme overdracht is tussen opvang en onderwijs? Hechten zij waarde aan hygiëne en inrichting? Of denken ze dat een IKC beter in staat is om ouders te bereiken en te laten participeren?

Grootschalig

Ook (voor)oordelen over IKC’s komen ter sprake, bijvoorbeeld dat het te grootschalig is, dat kinderen amper vrije tijd over houden voor zichzelf en ook in positieve zin: dat het gemakkelijk is om kinderen naar één voorziening te brengen. Meedoen aan de vragenlijst kost ouders 15 minuten en het invullen is helemaal anoniem.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) wees onlangs vier proeftuinen aan voor het ontwikkelen van integrale Kindcentra (IKC’s). Dit zijn ’s-Hertogenbosch, Zaanstad, Tilburg en de regio Noord-Groningen. Lees meer over dit project

Wil je de vragenlijst delen met ouders? Verwijs hen dan naar deze link

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.