Dit zeggen zij in het actualiteitenprogramma EenVandaag. Kinderen krijgen allerlei reclame tot zich waarin ongezonde voeding wordt aangeprezen. De critici vallen niet eens zo zeer over de directe reclame over snoep, maar meer over verkapte snoepreclame in games of in videoclips.
Kritiek op K3
Bart Combée van de Consumentenbond richt zijn pijlen op de band K3. De naam van de groep is te vinden op allerlei voedingsproducten zoals hagelslag, chips, koekjes en snoep. ‘Wij vragen de nieuwe leden van K3 om het goede voorbeeld te geven en kinderen juist te stimuleren een gezond voedingspatroon aan te leren.’ Onderzoekers van de Radboud Universiteit zagen dat dit soort verkapte reclame kinderen inderdaad meer aan het snoepen brengt. Twee op de drie basisschoolkinderen spelen regelmatig online games waarin ook snoepreclames zijn verwerkt. Dit leidt tot een extra snoepinname van 55 procent.
Beïnvloeding reclame
De verkapte snoepreclames zijn populair omdat de reguliere reclame aan regels en andere obstakels verbonden is. Online advertenties kunnen omzeild worden met een adblocker. Sinds 2010 is het maken van reclame gericht op kinderen tot zeven jaar verboden. De Radboud-onderzoekers denken dat de verkapte reclames meer effect hebben dan directe reclame, omdat kinderen minder goed doorhebben dat ze beïnvloed worden. Zij adviseren de Europese Commissie dit soort reclames in online games voortaan te verbieden.
Bekijk hier de reportage van EenVandaag terug >>
Wil jij als pm’er het suikergebruik bij de kinderen in de kinderopvang wat terugdringen? Check dan deze tips!