Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Een kind is meer dan een label’

‘Labels zeggen meer over de maatschappij dan over de kinderen’, vinden de initiatiefnemers van de campagne ‘Gun kinderen hun eigen label’. Steeds meer kinderen krijgen een label opgeplakt. De campagne moet volwassenen bewust maken van de keerzijde van het overmatig gebruik van labels. Een kind met een label is bijvoorbeeld in eerste instantie die ADHD'er en daarna pas die sportieveling.
‘Een kind is meer dan een label’

‘Antisociaal’ plakt een volwassene een label op de rug van een meisje. Ze draait zich om: ‘kunstenaar’, zegt haar T-shirt. Dit is de campagnefilm ‘Gun kinderen hun eigen label’, een initiatief van de Nationale Academie voor Media & Maatschappij. Het aantal kinderen in Nederland met een officiële diagnose voor een psychiatrische stoornis is de laatste jaren explosief gestegen. Dat blijkt uit cijfers van de Gezondheidsraad. Antisociaal, manisch-depressief, ADD, autist en borderline zijn voorbeelden van labeltjes die kinderen opgeplakt krijgen. Dit zegt volgens het initiatief meer over de maatschappij dan over de kinderen.

Autisme komt bij jongens twee keer vaker voor dan bij meisjes. In totaal heeft bijna 3 procent van alle kinderen van 4-12 jaar autisme of een aanverwante stoornis. Lees meer >>

Diagnoses

Volgens ‘Gun kinderen hun eigen label’ verwachten we in de huidige maatschappij veel van onze kinderen. Dit willen ze bekend maken met de campagne bestaande uit bestaande uit een film, posters, een website en expertbijeenkomsten. Deze zijn gericht op ouders, onderwijs, jeugdzorg, wetenschap en overheid, maar ook de kinderopvang kan ervan leren. Afwijken wordt steeds minder getolereerd. Het onderwijssysteem is erg competentiegericht, omdat leerplannen en einddoelen centraal staan. Tot voor kort konden kinderen in het onderwijs bovendien een financiële bijdrage krijgen van de overheid, wanneer zij een medische diagnose hadden. Scholen en ouders deden volgens het initiatief veelvuldig mee aan het labelen van kinderen.

Nadelen labelen

Uit de campagne blijkt dat labelen grote nadelen voor kinderen heeft. Een label vormt bijvoorbeeld de identiteit van een kind. Kinderen zijn in eerste instantie die ADHD’er en dan pas die sportieveling. Labels maken kinderen bovendien minder populair. Kinderen met een rugzakje krijgen minder uitnodigingen voor verjaardagsfeestjes. Dit heeft negatieve gevolgen voor hun zelfvertrouwen en eigenwaarde.

Aandacht

Een diagnose mag volgens ‘Gun kinderen hun eigen label’ geen belemmeringen vormen voor kinderen. ‘Besef dat een label gemakkelijk te plakken, maar heel lastig te verwijderen is,’ is er te lezen op de website van het initiatief. Het labelen van randgevallen heeft nadelige effecten voor kinderen die wel baat hebben bij een label. Deze laatsten krijgen niet de aandacht die zij nodig hebben, doordat er wachtlijsten ontstaan of doordat hulpverleners overbelast raken.

Kinderopvang

Volgens het initiatief moeten volwassenen meer bezig zijn met de eigenheid van kinderen en het oplossen van belemmeringen waar kinderen tegenaan lopen. Zij moeten zich niet bezighouden met bepalen of kinderen een bepaalde stoornis hebben of niet. Doordat gemeenten meer taken in de jeugdzorg krijgen, kan het zijn dat meer zorgkinderen in aanmerking komen voor de reguliere opvang. Pm’ers zullen dan in de toekomst meer te maken krijgen met rugzakkinderen. Voor kinderen met een labeltje is het fijn dat deze opvang in hun eigen omgeving plaatsvindt. Ook blijven de lijntjes met ouders korter.

In 2015 krijgen gemeenten de verantwoordelijkheid voor de hele jeugdzorg. Voor de kinderopvang kan dit betekenen dat er meer kinderen met een ontwikkelingsachterstand of een gedragsprobleem in aanmerking komen voor een plekje in de reguliere opvang. Kan de kinderopvang dit aan? En is het financieel haalbaar? Lees meer >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.