1. Richt je zich op aanstaande ouders en ouders van kinderen jonger dan 12 maanden. Van Doorn: ‘Veel kinderopvangorganisaties richten zich op hun website op een breed publiek. Natuurlijk is het belangrijk om ook je andere klanten aandacht te geven, maar als je een babyklant binnenhaalt, heb je die waarschijnlijk de komende twaalf jaar als klant. Dus het pakt waarschijnlijk heel gunstig uit als je je prioriteit legt bij deze doelgroep.’
2. Zorg voor een exclusieve landingspagina voor babyklanten.
3. Word zichtbaar door zoekmachine-advertenties, zoals Google Adwords.
4. Plaats banners op websites over zwangerschap, bevalling en ouderschap, gebaseerd op locatie en zoekgedrag. De banners klikken door naar de campagnewebsite.
5. Mond-tot-mond reclame blijft belangrijk. Het vertrouwen van huidige klanten kan daarvoor worden ingezet. Maak gebruik van e-mailacties. Bestaande klanten kunnen familieleden, vrienden en collega’s die zwanger zijn of net bevallen een e-mail sturen met een cadeaucode. Deze code kan ingewisseld worden op de babypagina.
6. Maak gebruik van social media. Om nieuwe klanten online te bereiken kun je sociale media gebruiken. Koppel aan de babypagina bijvoorbeeld een Twitteraccount waarvan de tweets zichtbaar zijn op de website. Een andere mogelijkheid is een Facebookpagina speciaal over babyopvang.
7. Stel een mediateam samen dat de social media bijhoudt. Zorg ervoor dat communicatiemedewerkers online adverteren, in plaats van in de plaatselijke huis-aan-huis krantjes.
8. Zorg voor een app waarop ouders kunnen inloggen en opvangdagen kunnen reserveren of ruilen. Met de app kunnen ze ook bijvoorbeeld hun contactgegevens aanpassen, contractvoorwaarden inzien, contractwijzigingen aanvragen, facturen inzien, meedoen aan een poll of enquête, of een strippenkaart voor vakantieopvang kopen.
9. Kijk af bij de ‘groten’. Verschillende kinderopvangorganisaties hebben al een heel goede interactieve website, zoals Kinderopvang Ambacht en KinderRijk.
10. Zorg dat je als manager zichtbaar bent op Twitter. Van Doorn: ‘Dit is goed voor je zichtbaarheid én je geeft je kinderopvang een gezicht. Hiermee kun je ook reageren op eventuele klachten die ouders op Twitter uiten.’
Deze tips staan in een uitgebreid artikel in Management Kinderopvang, vakblad voor managers in de kinderopvang. Klik hier voor een abonnement.
De linkjes klopten inderdaad niet maar zijn inmiddels aangepast.
Wilde net hetzelfde zeggen, heb even gezocht en dit moeten ze volgens mij zijn:
http://www.kinderrijk.nl/ (een r te veel in het artikel)
http://www.kinderopvangambacht.nl/
Volgens mij is dat tip 11 voor een goede website; zorg dat je links kloppen.
Grappig, beide links in het artikel kloppen niet. De een ‘landt’ op een pagina voor glasvezel in Hendrik Ido Ambacht en de andere linkt naar een leeg scherm.