Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

Blog Josselin Volkers – Wat kost kinderopvang?

Bijna iedere Nederlandse ouder (in spé) heeft zich de vraag wel eens gesteld: Wat kost kinderopvang? Een simpele vraag, met een ogenschijnlijk simpel antwoord. Vraag een organisatie naar een uurtarief en je weet het direct. Maar als we over kinderopvangtoeslag en 'netto bedragen' gaan praten, wordt het een ander verhaal. Terwijl dít antwoord juist interessant is voor de klant. Is het dan zo lastig?
'Op websites is informatie over kosten vaak moeilijk te vinden. Het lijkt haast of organisaties zich ervoor schamen.'
'Op websites is informatie over kosten vaak moeilijk te vinden. Het lijkt haast of organisaties zich ervoor schamen.'

Eerst even de cijfers…

Uit statistieken van Google blijkt dat er per maand ruim 45.000 keer gezocht wordt naar informatie over de kosten van kinderopvang. Per jaar dus maar liefst 540.000 keer. Als je bedenkt dat er momenteel 643.000 kinderen gebruikmaken van kinderopvang, is dit getal schrikbarend hoog! ​Dit zoekgedrag op internet laat zien dat veel ​(aanstaande​) ouders ​kennelijk ​geen idee ​hebben ​wat kinderopvang kost.

Om te achterhalen hoe dit kan, heb ik de websites van 200 kinderopvangorganisaties bestudeerd. En de uitkomst hiervan is voor mij net zo schrikbarend: De branche is er zelf medeverantwoordelijk voor dat er zo veel onduidelijkheid is over de kosten. Op slechts 2 procent van de websites kan je eenvoudig de kosten zien nà aftrek van kinderopvangtoeslag uitrekenen. De overige 98 procent (!) maakt het bezoekers onnodig moeilijk om de daadwerkelijke kosten te achterhalen.

‘Je zou verwachten dat kinderopvangorganisaties er alles aan doen om dit vooroordeel te bestrijden’

Dit is enorm zonde. De kinderopvang heeft in mijn ogen ten onrechte het stempel (te) duur te zijn. Je zou dan ook verwachten dat kinderopvangorganisaties er alles aan doen om dit vooroordeel te bestrijden. Het is juist belangrijk dat organisaties alle middelen inzetten om te laten zien dat de netto kosten enorm meevallen.

In de praktijk gebeurt dit helaas bijna niet. Op websites is informatie over kosten vaak moeilijk te vinden. Het lijkt haast of organisaties zich ervoor schamen. Daarnaast schrikken veel organisaties potentiële klanten juist af, door alleen hoge en nietszeggende bruto bedragen te vermelden. Ook wordt er– ten onrechte – vaak vanuit gegaan dat de klant zelf van het bestaan van kinderopvangtoeslag weet en zelf moeite zal doen om de netto kosten te achterhalen. Wat overigens niet bepaald simpel is. Probeer het voor je eigen situatie maar eens te berekenen op www.toeslagen.nl.

Maar… hier liggen ook kansen!

Je kunt de cijfers ook positief interpreteren. Hier liggen dus kansen voor uw organisatie! Zorg dat potentiële klanten vanaf uw homepage, via één klik zelf de netto kosten kunnen berekenen. Zo laat u zien dat kinderopvang helemaal niet zo duur is. Door transparant te zijn over de kosten, straalt u uit dat kinderopvang de investering meer dan waard is. Hier doet u niet alleen uw organisatie en de branche een enorm plezier mee, maar vooral uw potentiële klanten!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.