Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Blog Jolanda Rikers – Russische toestanden

Steeds vaker lees ik over initiatieven waar kinderen vroeger maar ook langer 1 school gaan. Het begon met diverse projecten met zogenaamde 0-groepen. Amsterdam lanceerde onlangs haar project dat peuters al met 2,5 jaar naar 1 school gaan. Maar Rotterdam spant de kroon met het initiatief voor een school van 2 tot 18 jaar. Het moet niet gekker worden.
Blog Jolanda Rikers - Russische toestanden

Ik krijg visioenen van Russische toestanden.

Iedereen heeft het over allerlei voordelen op het cognitieve vlak voor het kind en dat ouders niet meer hoeven te slepen met hun kinderen. Ik hoor niemand over de nadelen. Stel dat je als kind een nare ervaring opdoet op zo’n school en je moet vervolgens tot je 18de naar datzelfde gebouw…. Ik moet er niet aan denken!


‘Dat is een mooi ingroeimodel, elke 6 jaar een ander gebouw en groter wordende omgeving’

Ook het starten met diverse cognitieve programma’s op zeer jonge leeftijd is voor de meeste kinderen niet goed en zou volgens wetenschappers zelfs de basis voor faalangst en autistische trekjes kunnen zijn (ref. recente uitzending Brandpunt). Kinderen zouden pas vanaf 6 jaar ‘leerlingrijp’ zijn.

In mijn ideaalmodel gaan kinderen tot 6 jaar naar de kleinschalige speel-leefomgeving van de kinderopvang in hun buurt. Daarna gaan ze weer 6 jaar naar de grotere basisschool in hun wijk of stadsdeel. En als ze echt groot zijn gaan ze weer 6 jaar zelfstandig naar de nog grotere middelbare school in hun stad of aangrenzende gemeente. Dat is een mooi ingroeimodel, elke 6 jaar een ander gebouw en groter wordende omgeving.

Ik geef me graag op voor de pilot.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.