In het onderzoek werd ondernemers gevraagd wat ze doen om kosten te reduceren maar ook om de omzet te verhogen. Ruim 20 procent van de ondernemers kent nog steeds groei. Maar voor de meesten is het de afgelopen maanden erop of eronder geweest, en is het dat vaak nog steeds.
Samenwerken met het onderwijs
Dat leidt tot meer behoefte aan samenwerking, bijvoorbeeld met het onderwijs. Eén op de vier organisaties zegt dat de samenwerking met het onderwijs juist het afgelopen jaar is toegenomen. ‘Wij zijn ervan overtuigd dat in samenwerking met het onderwijs de toekomst ligt,’ zegt een deelnemer. ‘We zijn bezig met drie nieuwe locaties die in of pal naast een school worden gerealiseerd.’ Nog eens 11 procent is meer gaan samenwerken met collega-organisaties.
Flexibel
Omzet verhogen doe je ook door beter te laten zien wie je bent. Dat betekent dat veel ondernemers ervoor kiezen ‘substantieel te investeren in marketing’. Te beginnen bij mond-tot-mondreclame, gevonden worden op internet en social media. Enigszins tegenstrijdig is dat ondernemers zich steeds smaller willen profileren (wij zijn, Pikler, Christelijk, groen) terwijl ze ouders steeds meer willen bieden. Het aanbod moet flexibeler. Kinderen worden bijvoorbeeld gratis gehaald en gebracht naar de sportclub en ouders krijgen opvangdagen gecompenseerd als ze door ziekte een keer geen gebruik kunnen maken van kinderopvang.
2014
Uit het lood geslagen lijken de ondervraagde ondernemers niet echt. De vragen werden voorgelegd toen nog niet bekend was dat er in 2014 extra in kinderopvang wordt geïnvesteerd. Toch verwachtte bijna 60 procent een min of meer gelijk resultaat voor 2014 als in 2013. 15,8 procent denkt dat de vooruitzichten slechter zullen zijn.
In het novembernummer van tijdschrift Management Kinderopvang staat een artikel over het onderzoek van Linkin Business.