‘De impasse die is ontstaan binnen Bureau Kwaliteit Kinderopvang is geen visitekaartje voor de kinderopvang’, schrijven de pedagogen Marieke Grijpink en Simon Hay. Zij maken zich zorgen of de 15 miljoen euro die straks beschikbaar is voor taal- en interactietrainingen wel effectief besteed wordt.
De zorgen van Grijpink en Hay staan niet op zich. Eerder vertrokken er drie hoogleraren uit de adviescommissie van BKK omdat zij het niet eens waren met de keuze voor de vijf te subsidiëren taal- en interactietrainingen voor pedagogisch medewerkers. ‘De Nederlandse kinderopvang, maar ook de BKK kan het zich niet veroorloven bijna 50 miljoen te besteden aan cursussen zonder enig bewijs voor de effectiviteit daarvan’ vindt hoogleraar Kinderopvang Ruben Fukkink. Lees meer.
Breuk wetenschap en praktijk
Grijpink en Hay vinden dat BKK met het programma ‘Kwaliteitsimpuls: focus, effectiviteit en verbinding’ iets anders voorschotelt dan het eigenlijk is. Ze missen bijvoorbeeld juist een focus omdat de trainingen inspelen op zowel de taal- als de interactievaardigheden. En in plaats van een verbinding, zien de twee een breuk ontstaan tussen wetenschap en praktijk.
Effectieve trainingen
Liever zien de pedagogen dat de trainingen waarvoor straks subsidie beschikbaar komt, bewezen effectief zijn. Ze vragen BKK met klem om de volgende trainingen in het programma op te nemen: (Video-feedback Intervention to promote Positive Parenting – Child Care (VIPP-CC) (voor gastouders), de DVIPP-CC (voor kindercentra) en de Caregiver Interaction Profile (CIP) Training). De twee gaan graag een gesprek aan met BKK of het ministerie van Sociale Zaken om de impasse te doorbreken.
Sta je achter de oproep van deze pedagogen? Teken dan hier de petitie.
Ben het helemaal met Elise Boelens eens. Begin eerst eens bij de ‘moedertaal’ van dit land: het Nederlands! Dus wèg met al die dikdoenerij met die Engelse naamgeving.
waarom hebben al deze trainingen een Engelse naam?
je kunt die toch ook vertalen naar het nederlands?