Er is in een relatief korte tijd veel bereikt op het gebied van VVE volgens staatssecretaris Dekker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Dit laat hij weten in het rapport Voortgang bestuursafspraken G37 en afsluiten convenant VVE. Bij eerdere rapportages bleek de kwaliteit van de VVE nog onvoldoende. Het ministerie zette vervolgens extra geld in en maakte extra afspraken met de G37-gemeenten. In 2012-2015 ontvangen de gemeenten 95 miljoen euro per jaar. Voor- en vroegschoolse educatie moet taal- en onderwijsachterstanden bij jonge kinderen opsporen en aanpakken. Gemeenten zorgen voor de juiste voorzieningen.
VVE-plaatsen
De extra afspraken hebben succes gehad, blijkt uit het tussenrapport van Dekker. De investeringen hebben voor meer VVE-plaatsen gezorgd; van 35.817 (2011) naar 42.842 (2014). De doelgroepkinderen komen steeds beter op deze plaatsen terecht. 25 gemeenten scoren hierop voldoende en 11 gemeenten zijn een voorbeeld voor anderen. Slechts één gemeente scoort nog onvoldoende op dit punt.
Onderwijsprogramma’s die zich richten op peuters en kleuters, zoals Vroeg- en Voorschoolse Educatie, leiden niet tot betere schoolresultaten. Dat concluderen sociologen Inge Bruggers en Maurice Gesthuizen en onderwijskundige Geert Driessen in een onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen. Lees meer >>
Hbo’ers
Alle gemeenten investeren in de professionalisering van de leidsters. De meeste gemeenten zetten hbo’ers in als coach of als pedagogisch medewerker. Het aantal hbo’ers in de kinderopvang is sterk toegenomen. Van het streefdoel voor 2015 (780 fte) is er al 648 fte gehaald. Volgens het rapport maken hbo’ers het verschil bij het opbrengstgericht werken en het betrekken van ouders omdat mbo’ers dit lastige onderwerpen vinden om mee aan de slag te gaan. De ouderbetrokkenheid is door de inzet van hbo’ers gestegen, maar blijft een verbeterpunt, omdat weinig gemeenten met een gericht ouderbeleid werken. Volgens Dekkers is dit verklaarbaar. Veel gemeenten hebben immers eerst het taalniveau aangepakt en daarna pas hbo’ers geworven.
Taalniveau
In 2015 moet gemiddeld 90 procent van de pedagogisch medewerkers aan de taaleis (3F) voldoen. Inmiddels zijn bijna alle zevenduizend pedagogisch medewerkers getoetst en waar nodig bijgeschoold. Tweederde zit op het juiste taalniveau.
Na de 37 grootste gemeenten krijgen 86 middelgrote gemeenten in Nederland geld om het taalniveau van pedagogisch medewerkers te verbeteren. In totaal is er 4,7 miljoen euro per jaar beschikbaar dat met terugwerkende kracht beschikbaar komt vanaf 2013. Lees meer >>