In 2012 heeft het kabinet met de grootste 37 gemeenten afgesproken dat elke VVE-medewerker op kinderdagverblijven en peuterspeelzalen aan taalniveau 3F (havo, mbo-4) moet voldoen. De meeste werkende pedagogisch medewerkers zijn niet op dit taalniveau opgeleid. Ze moeten dus taalbijscholing volgen voor ze de toets kunnen maken.
In werktijd
Volgens de cao’s waar de organisaties onder vallen, moet verplichte bij- en nascholing in de tijd van de werkgever plaatsvinden. In de werkelijkheid moest meer dan de helft (55 procent) van de pm’ers de bijscholing deels volgen in eigen tijd. Nog eens 39 procent moest bijscholing zelfs volledig in de eigen tijd doen. 37 procent van de medewerkers moest de toets in eigen tijd maken. Mochten medewerkers de bijscholing en/of toets wel onder werktijd maken, dan was er in veel gevallen geen vervanging geregeld.
Ontslagen
Het doel van de taalbijscholing en toets is voor veel pm’ers onduidelijk. Ook weten de meesten niet welke consequenties eraan verbonden zijn als ze de taaltoets niet halen. Het is voorgekomen dat pm’ers die de toets niet haalden, om die reden zijn ontslagen. Abvakabo vindt dit niet terecht. Herplaatsing zou een beter alternatief zijn, vindt de vakbond. En er zou gekeken moeten worden of er een uitzondering gemaakt moet worden voor medewerkers die al jaren in het vak zitten en dit naar tevredenheid van iedereen doen, maar toch niet slagen voor de taaltoets.
Kwaliteit
Net als de Abvakabo vragen veel pedagogisch medewerkers zich af of kwaliteit op de groep alleen door het taalniveau van pm’ers wordt bepaald. Hoewel ze begrijpen dat een bepaald taalniveau vereist is om met VVE te werken, vinden ze dat de taaltoetsen inhoudelijk weinig zijn afgestemd op wat ze in de praktijk nodig hebben.
Coaching en steun
Abvakabo gaat in gesprek met werkgeversverenigingen in de kinderopvang en welzijn & maatschappelijke dienstverlening om afspraken te maken over bijvoorbeeld herkansingsmogelijkheden, uitzonderingen en consequenties van het niet slagen voor de toets. De vakbondsorganisatie vindt dat werkgevers in ieder geval steun moeten bieden in bijscholing en coaching. Ook moet bijscholing en het maken van de toets zowel qua tijd als geld voor rekening van de werkgever komen.
Toen de druk op de kinderopvang groot was werd bijna iedereen goed genoeg bevonden op bij de kinderopvang te werken, sommige spraken amper Nederlands laat staan dat ze het konden schrijven. Dat er dus tegenwoordig iets meer op gelet gaat worden lijkt mij alleen maar goed echter, niveau 3 lijkt mij aan de hoge kant deze toets heb ik zelf 2 jaar geleden gedaan en omvat o.a. ontleden enz. Dit niveau is voor mensen die in het onderwijs willen werken. Wat betreft het studeren/ volgen van een opleiding dit heb ik ook altijd in mijn eigen tijd en van mijn eigen geld moeten doen. Aangezien de overheid dit verplicht stelt voor iedere pmer zou het goed zijn als zij dit samen met de gemeentes regelen en bekostigen.
Wij zijn geen leerkrachten en hoeven de kinderen niet leren lezen en schrijven of spellen. Dit hoort toe aan de basisschool en het voortgezet onderwijs. Dat dit de afgelopen jaren slecht is geweest moet niet in onze schoenen worden geschoven. Voorlopig zijn we in de kinderopvang nog niet uit de crisis, maar krijgen we wel weer extra kosten voor onze rekening, waar we, net als het voor iedereen aanvragen van de VOG, niet op zitten te wachten. Zo komen we natuurlijk nooit uit het dal. Mochten we er al uit komen, dan heeft de overheid vast wel weer wat nieuws in petto. Dus ik zou zeggen, wat zit, dat zit en meer aandacht voor de Nederlandse taal op de opleidingen. Niet de werkgevers hier voor op laten draaien!
Dan ook op MBO4 ingeschaald worden toch? Leidster+ loongroep 7.
Ik blijf erbij dat het vergezocht is om iedereen te toetsen wanneer er erkend VVE aangeboden wordt… ik denk dat de ’t’ ‘dt’ fase toch echt een ‘stukkie’ verder komt en iemand anders verantwoording is…
Ik ben voor de taaltoets en heb mijn certificaat al binnen. Nederlandse taal is heel belangrijk en dat begint allemaal op jonge leeftijd. Dus de leiders/leidsters moeten ABN praten en schrijven.
Daar komt ie hoor…. de befaamde knuppel in het hoenderhok:
Mag ik jullie er aan herinneren dat de pedagogisch medewerkers een belangrijke rol spelen in de spraak/taalontwikkeling van onze (zeer) jonge kinderen. Is het dan gek dat we een bepaald taalniveau verwachten/wensen/noodzakelijke achten? Dat daar in het verleden niet veel aandacht aan besteed werd is, denk ik, erg genoeg. Dit zegt ook meer over de kwaliteit die destijds werd toegedicht aan het vak Pedagogisch Medewerker (toen nog ‘leidster’, en in de tijd van de ‘kinderbewaarplaatsen’ de ‘helpsters’) en hoe we daar nu naar kijken. Tijden veranderen, kwaliteitseisen ontwikkelen zich en als het je vak betreft zul je daar in mee moeten. Er werkt nu ook geen psychiater meer die nog aan schedelboringen doet om een schizofrene patiënt te genezen. En wat minder extreem, als leerkracht zul je je ook moeten blijven scholen om op niveau mee te kunnen blijven praten en goed onderwijs te kunnen bieden. Dus waarom de pedagogisch medewerkers dan niet?
het spook wat ’toets’ heet… zijn we goed in Nederland.. vooral politica lopen hierin voorop.. ik ben benieuwd hoe zij uit zulk soort toetsen komen.. ben er bang voor dat het resultaat tegenvalt… en het afbreukrisico wat zij dragen is toch wel ietsjes groter dan die van een goed gemotiveerde PM’er… !!**doorgelsagen**!! dat zijn we!!