Emotioneel is Van Velsen er niet onder. Hij voelt zich eerder trots ‘dat we na een eerste periode van drie jaar nóg eens ruim drie jaar door mochten met het steunpunt. En dat in een tijd dat er sprake was van een economische crisis.’ Hij vindt het goed om weer verder te gaan en nieuwe wegen te bewandelen.
Groei
Toen Van Velsen in 2009 met het Landelijk Steunpunt Brede Scholen begon, waren er 1100 brede scholen in Nederland. Dat zijn er vandaag de dag ruim 2500. ‘Die zijn er natuurlijk niet dankzij het Steunpunt’, zegt Van Velsen, ‘maar ik denk wel dat we eraan hebben bijdragen dat ideeën tot werkelijkheid zijn gebracht en dat er meer oog voor de kwaliteit van de brede school is gekomen.’
Integraal KindCentrum
Waar de focus de eerste jaren lag op het onderwijs, verschoof dat gedurende het bestaan van het steunpunt naar samenwerking met de kinderopvang, met andere partners en later naar innige samenwerking in een Integraal KindCentrum (IKC). ‘We reageerden op de markt, op de vragen uit het veld. Eerst doken we diep in de samenwerkingsvormen: wat is er nodig om als school samen te kunnen werken met kinderopvang en andere partners? Waar loop je tegenaan? Wat betekent dat juridisch? Maar dat werd na een paar jaar veel inhoudelijker. Waarom willen we samenwerken? Wat willen we het kind samen gaan bieden wat we alleen niet, of minder goed kunnen?’
Initiatief
In 2009 was het vaak nog de gemeente die het initiatief tot brede scholen nam. Dat werd van bovenaf opgelegd. Later waren het de instellingen zelf die wilden gaan samenwerken. ‘Scholen wilden niet langer solitair functioneren en gingen op zoek naar verbinding.’ Van Velsen en zijn collega’s bij het Steunpunt stonden scholen en kinderopvangorganisaties bij. ‘Wat nog wel eens vergeten werd, was het beantwoorden van de ‘waarom-vraag’. Mensen wilden te snel. Maar echt gaan samenwerken kost tijd. Zeker het beantwoorden van de vraag waarom je dat wilt.’
Lokale verschillen
In al die jaren heeft hij prachtige dingen zien gebeuren in het veld. Allerlei vormen van activiteiten, en van samenwerking tussen scholen, kinderopvang en andere organisaties. ‘En dat was altijd goed, want er is niet één definitie van de brede school te geven. Iedere situatie is anders en vraagt om een andere aanpak.’ Het steunpunt deelde ondertussen allerlei informatie, ontwikkelde tools en organiseerde lezingen om organisaties te ondersteunen. De twee succesnummers volgens Van Velsen: de kwaliteitskaart Brede scholen/IKC en de brochure Op weg naar een IKC.
Stokje overdragen
Tijdens het afscheidscongres Lessons learned op 30 september nam Van Velsen samen met zijn collega’s, de ambassadeurs uit het werkveld, de betrokken brancheorganisaties en overige genodigden afscheid van zeven mooie jaren. ‘Ik heb het stokje overgedragen aan de PO-Raad en de Brancheorganisatie Kinderopvang. Maar ook aan de zaal, de directeuren van OCW en SZW en de professionals in het werkveld. En zelf zal ik me absoluut ook voor de brede school blijven inzetten. Het is immers aan ons allemaal om uit te bouwen wat er is opgebouwd en vooral te laten zien wat je samen kunt bereiken.’
Magazine Samen
De expertise en kennis verdwijnt niet met het verdwijnen van het Landelijk Steunpunt Brede Scholen. Alle informatie komt in ieder geval op de websites van de Brancheorganisatie en de PO-Raad te staan. De website bredeschool.nl blijft tot einde van het jaar in de lucht. Tijdens het afscheidscongres werd het informatieve magazine ‘Samen’ uitgedeeld met daarin alle lessons learned.
Wil je ook zo’n gratis magazine ontvangen met de lessen van zeven jaar Landelijk Steunpunt Brede Scholen? Mail dan je naam en adresgegevens naar jobvanvelsen@bredeschool.nl.
21st century skills
Het ontstaan van IKC’s zal in volle vaart doorgaan, denkt Van Velsen. ‘Het feit dat 40 procent van de scholen verwacht over een paar jaar te participeren in een IKC zegt denk ik wel genoeg.’ Hoe deze ontwikkeling zich verhoudt tot andere ontwikkelingen in beide werkvelden: aanpassingen onderwijs naar 21st century skills, harmonisatie en het passende onderwijs/ kinderopvang, dat wordt volgens Van Velsen de uitdaging van de komende tijd.
Toekomst
Hij sluit af met de zin waar hij steeds weer door geïnspireerd raakte de afgelopen jaren: ‘De wereld van de toekomst is wat kinderen ervan maken’. Dat is de kern van brede school-ontwikkeling en het ontstaan van IKC’s. Zolang we die centraal stellen, wordt het landschap van het onderwijs en de kinderopvang, en daarmee de ontwikkeling van kinderen, steeds meer verrijkt.’