CNV Onderwijs hield een enquête onder 2706 leerkrachten. Daarvan zegt 91 procent het slecht te vinden dat er steeds minder mannen voor de klas staan. 86 procent van de ondervraagden zegt het zelfs te merken klas, vooral jongens hebben die behoefte, 62 procent ervaart dat meisjes die behoefte ook wel degelijk hebben.
Diverse teams
Hoe krijg je meer mannen terug naar het onderwijs? Het is een vraag waar het antwoord lastig op te vinden is. CNV vindt dat Pabo’s en schoolbesturen meer moeten en kunnen doen om mannen te verleiden om in het onderwijs te komen werken. ‘Deze cijfers zijn verontrustend’, zegt Joany Krijt, bestuurder PO van CNV Onderwijs. ‘Divers samengestelde teams presteren beter.’
Zakelijker cultuur
Leden van de vakbondsorganisatie denken onder andere dat een zakelijker cultuur, meer nadruk op techniek en praktische vaardigheden en meer specialisatiemogelijkheden mannen kunnen overtuigen om te kiezen voor een baan in het onderwijs. Krijt heeft kritiek op veel pabo’s die ervoor kiezen om een stage in de kleutergroep standaard als eerste stage aan te bieden. ‘Minder plakken en knippen, minder nadruk op zorgen en juist wel op didactiek maken de opleiding aantrekkelijker.’
Minimaal drie mannen
Veel respondenten aan de enquête hebben nog altijd mannen rondlopen op de school: 22 procent heeft twee mannen op school en bij 21 procent werken er drie mannen op school. Ruim 4 procent heeft helemaal geen man in het team. De minimale ondergrens van het aantal mannelijke leerkrachten op school ligt wat veel respondenten betreft op drie.
Ik denk dat dit ook sterk afhangt van de omgeving waar je woont. bij mijn dochter op school zijn er heel wat meesters/ mannen. wel zie je dat de mannen meestal staan in de groepen 4 t/m 8. Zelf vind ik dit niet erg ik denk niet dat het goed is als iemand werkt met een leeftijdsgroep waar hij niets mee heeft.