Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

IKC’s hebben positieve invloed op kinderen

Een Integraal Kindcentrum heeft een positief effect op de ontwikkeling van kinderen. Kinderen voelen zich veilig gehecht omdat het IKC continuïteit biedt in hun leven. Ouders ervaren minder stress omdat de openingstijden aansluiten op hun werktijden en dat heeft dan weer een positief effect op het gedrag van kinderen. Dit blijkt uit een onderzoek van Marlijn Antonidus aan de Universiteit van Utrecht.
IKC's hebben positieve invloed op kinderen
Foto: ANP

Het pedagogische voordeel van IKC’s wordt alleen gehaald als alle partijen integraal werken. Er moet een positief klimaat heersen voor opvoeden en ontwikkelen dat in alle onderdelen van het kindcentrum wordt uitgedragen. Ook is belangrijk dat openingstijden aansluiten bij de wensen van ouders. En stel dat het even anders loopt, moet de mogelijkheid bestaan om de dagindeling te herzien.

Praktisch, maar ook goed?

Voor het onderzoek ging Antonides op zoek naar een antwoord op de vraag ‘Een voorziening met onderwijs en opvang waarin kinderen 12 uur per dag welkom zijn, klinkt erg praktisch, maar is het ook goed voor de kinderen?’ Ze ging specifiek op zoek naar het effect op ouderstress, de ontwikkeling van kinderen en een toename van continuïteit in het leven van kinderen.

Kinderopvangorganisatie

De antwoorden vond ze door te spreken met medewerkers en ouders (klanten) van een middelgrote kinderopvangorganisatie. Daar bleek dat een goed functionerend Integraal Kindcentrum op bijna alle punten de ontwikkeling van kinderen positief beïnvloedt. Alleen het effect van de sociale samenhang is niet gemeten, omdat die op de onderzochte locatie te laag bleek te zijn.

Het kind centraal

‘Als het IKC de toekomst is voor kinderopvang en onderwijs in Nederland, laten we deze toekomst dan zo positief mogelijk vormgeven. Uit dit onderzoek is in ieder geval gebleken dat het IKC potentie heeft om een positieve ontwikkeling te zijn, zolang we het kind centraal blijven stellen’, concludeert Antonides. Het Landelijk Steunpunt Brede Scholen vermeldt op de website dat het resultaat positief is, maar dat er aanvullend onderzoek nodig is om meer conclusies te kunnen trekken.

Bekijk het onderzoek hier.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.