Exacte cijfers over hoeveel scholen dit schooljaar overstappen op andere schooltijden, zijn er niet. Sinds 2006 mogen basisscholen hun schooltijden aanpassen. Waar dat de eerste jaren mondjesmaat gebeurde, steeg vanaf 2010 het aantal scholen met aangepaste tijden in rap tempo. Vooral in de steden is het populair om vijf gelijke schooldagen aan te bieden.
Maandag, dinsdag en donderdag
Met het wegvallen van de vrije woensdag- en vrijdagmiddag, zijn alle vijf de dagen even aantrekkelijk voor ouders om te blijven werken. Nu zijn dit vooral nog de maandag, dinsdag en donderdag. Voorheen was er op deze dagen op de meeste kinderopvanglocaties dan ook bijna geen plekje meer te krijgen. De grootschalige bezuininingen hebben hier echter een einde aan gemaakt. Bij de meeste kinderdagverblijven en bso’s kunnen ouders nu direct terecht, ongeacht welke dag het is.
Naschools programma
Tjalling Delgrosso, directeur van de Friese openbare scholengemeenschap Proloog, zegt in de Leeuwarden Courant: ‘We hebben samenwerking met Stichting Kinderopvang Friesland gezocht voor de naschoolse opvang en hopen dat het aantrekt. Maar de crisis en kosten van de opvang werken niet mee. We bekijken nog wat we zelf kunnen bieden, bijvoorbeeld danslessen door een leerkracht.’ Ook Hans Greidanus, directeur van PCBO in Leeuwarden denkt dat een deel van de ouders niet gaat kiezen voor kinderopvang na schooltijd: ‘Mooie activtieiten, maar ook te duur’. Op zijn scholen wordt daarom een jaar de tijd genomen om zelf een aanvullend programma samen te stellen.
Dagprogramma
De nadruk bij het vijf-gelijke-schooldagenmodel ligt in de ochtend. Dan is er ruimte voor leervakken, in de middag juist voor doevakken. De lange lunchpauze, voorheen gebruikt om een warme maaltijd thuis te eten, bestaat niet meer. Kinderen krijgen wel de tijd om een broodje te eten, maar dit gebeurt meestal gewoon in de klas, tussen de lessen door. Leerkrachten zeggen dat de lange lunchpauze, soms met tussenschoolse opvang, de kinderen uit hun leerritme haalden. Kinderen blijven nu beter bij de les.
Weinig onderzoek
Uit een uitgebreide literatuurstudie van de Radboud universiteit Nijmegen bleek dat de effecten van het continurooster nauwelijks zijn onderzocht. Frederik Smit, één van de onderzoekers van onderzoeksbureau ITS zegt op Intermediair.nl ‘geen cijfers te hebben, maar weet wel dat het aantal basisscholen dat met een continurooster werkt lekker oploopt’.